Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

22 februari 2018

favoritfilm à la Enid Blyton

Famous Five on A Treasure Island (1942) härliga byar, öar, brittiska inredningstips:
Jag gillar de gamla svart-vita  à la 1957:

10 kommentarer:

znogge sa...

Älskade verkligen böckerna när jag var liten!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, mysigt med de gamla svartvita engelska filmerna ❤️

Mrs. B sa...

Härliga youtube! Jag tittade på den i färg när det begav sig. Och har såklart läst alla böckerna. Minns mest att de åt ständigt och jämt och att alla skurkarna i böckerna var svartmuskiga, utlänningar och/eller arbetarklass. Tror att det redigerats bort i senare upplagor...

Hanneles bokparadis sa...

Mrs. B, man skulle kunna titta på youtube hela dagen! Alla dessa svartmuskiga, utlänningar och/eller arbetarklass... finns nog kvar. Många läste inte färdigt, för det vänder i slutet; fördomar försvinner - och barnen blir vänner med alla sorters människor.

Vargnatt sa...

Älskade böckerna men har faktiskt aldrig sett en film!

Hanneles bokparadis sa...

Vargnatt, nån gång har svt visat äldre filmer men tur att det finns youtube för oss nostalgiker!

Paula sa...

Haha, visst läste jag fem-böckerna som barn, men föredrog nog hästböckerna och Kittyböckerna. Men film? Visste inte ens att de fanns filmatiserade, halleluja, det är nog för sent för mig att titta nu...

Hanneles bokparadis sa...

Paula, nja, jag njöt av att se lite brittisk nostalgi ❤️

Annette sa...

Hur har jag kunnat missa filmerna?! Måste genast klicka runt på youtube och se vad som finns där, tack för tips!

Hanneles bokparadis sa...

Annette, hur mycket som helst, helmysigt!