Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

08 december 2016

London in Colour Photography à la 1900

London in Colour Photography by Geo. R Sims med underbara färgfoton; Charing Cross med dubbeldäckare. Kanske såg bussarna ut så när Virginia Woolf åkte? Alla så propert klädda. Boken hittade jag på mitt favoritantikvariat Faust.

11 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

har di några böcker kvar på Faust???

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, som tur så får Faust nya böcker varje vecka :)

Ingrid sa...

Vilken vacker bok. Får man information om platserna också ?

znogge sa...

Vilken trevlig bok!

Hanneles bokparadis sa...

Ingrid, ja, det finns en sida text också för varje foto, jättemysig bok!

Znogge, jag älskar den! ♥

Ylva sa...

Det låter som en väldigt fin bok för mig som nyss var i London. Dubbeldäckarna är fortfarande fina men inte som förr.

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, lyckliga du, de nya dubbeldäckarna är kanske lite snabbare.

Veiken sa...

Trevligt med bilder och text från förr....

Hanneles bokparadis sa...

Verken, nostalgi som bäst!

KajsaLisa sa...

Den där boken vore kul att få tag på,Skriver upp namn och författare, vet några bra antikvariat i Stockholm
Kul, bytte där ett par gånger eftersom jag bodde efter Bakerloo Line den här gången. Tunnelbanestationen hette inte Charing Cross på den tiden utan Trafalgar Square och järnvägsstationen måste sett annorlunda ut.
En bild på ursprunget till Charing Cross.
http://www.subbrit.org.uk/sb-sites/sites/t/trafalgar_square/index.shtml
Stationen hänger ihop med Embarkment via gångtunnlar.
http://transitmap.net/post/69685923304/embankment-cutaway-1914

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, i boken finns även bild på Trafalgar Square, fotona är tagna före 1900, dina bilder också spännande.