Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

03 mars 2024

Svindel. Känslor av W.G. Sebald

Svindel. Känslor av W.G. Sebald
En berättare, plågad av oro och melankoli, reser genom Österrike och Italien, och slutligen till sitt barndomshem i Bayern, men också tillbaka i historien, i Stendhals och Kafkas fotspår. ”Svindel. Känslor” är en hisnande balansakt i fyra avdelningar och den första av W. G. Sebalds fyra enastående essäromaner. En sorts resebok, historia, tillbakablickar, minnen.

"Den tredje dagen av min vistelse i Verona hamnade jag när jag skulle äta kvällsmat på en pizzeria på Via Roma. Jag vet inte hur jag bär mig åt för att välja matställen i främmande städer. Å ena sidan är jag för kräsen och går i timmar gata upp och gata ner innan jag kan bestämma mig; å andra  sidan slutar det för det mesta med att jag bara slinker in någonstans utan urskillning och där jag i tröstlös omgivning och med obehag äter en rätt som på intet vis smakar mig. Så även denna kväll den 5 november. Ty hade det gått bara lite grann efter mitt huvud så skulle jag förvisso inte ha stigit över tröskeln till denna lokal som redan utifrån gjorde intryck av att ha dåligt rykte. Men nu satt jag på en med marmorerad röd plast överdragen köksstol vid ett rangligt litet bord i en grotta med upphängda fisknät." (sid 73) Flera smakbit: HÄR.

17 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

verkar väldigt intressant. tack för smakebiten!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, Sebald är intressant.

Monika sa...

Åh, Verona 🙂 En fin stad!

Hanneles bokparadis sa...

Monika, historisk, inte varit där i verkliga livet.

Lotten sa...

Den boken känner jag inte till. Har inte varit i Verona heller, bara andra platser i Italien.

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, omöjligt känna till alla böcker, därför bra men Smakbitar.

Paula sa...

Jag kände inte ens till begreppet essäroman! Tack för smakbit

Cinnamon sa...

Känner igen författarnamnet men har inte läst något av hen.
Tack för smakbiten!

Znogge sa...

Tack för smakbiten. Namnet är bekant men har inte läst.

Hanneles bokparadis sa...

W.G. Sebald är känd för Utvandrade, Saturnus ringar – en engelsk vallfart och Austerlitz.

Bokdivisionen sa...

Jag reser så sällan men jag tycker det är jättesvårt att välja bra matställen. Brukar också sluta med att jag bara slinker in någonstans!

Hanneles bokparadis sa...

Bokdivisionen, man vill ju helst äta lokalt och inte samma som hemma.

astridterese sa...

Jeg er ikke flink med essayromaner. Jeg har prøvd, men det passer ikke helt for meg :-)
Ha en riktig fin søndag!

Boklysten sa...

Okänd bok för mig. Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

AstridTherese, jag gillar att läsa litterära essäer.

femfemman sa...

Återigen imponerad av ditt läsande. Skulle aldrig komma igenom en sådan bok...Tror att det dels handlar om intresse, dels om att kunna läsa fort.

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, jag läser ganska långsamt.