Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

14 juli 2019

Vi har alltid bott på slottet av Shirley Jackson

"Sist jag kastade en blick på biblioteksböckerna på kökshyllan hade det gått mer än fem månader över tiden och jag undrade om jag skulle ha valt andra böcker om jag hade vetat  att dessa var de sista, de som skulle stå på vår kökshylla för alltid." (sid 15)
Vi har alltid bott på slottet (1962) av Shirley Jackson berättar om familjen Blackwood vilka var sju i början. En dödlig dos arsenik i familjens sockerskål dödade familjemedlemmarna. Den äldsta systern Constance klarade sig och hon misstänktes för mord på sina föräldrar, sin bror och sin faster, men frikändes. Lillasyster Merricat klarade sig, hon fick inte kvällsmat som straff för olydnad, hon hade skickats till sängs utan mat. Sedan dess lämnar de aldrig slottet, sätter inte foten utanför dess trädgård.
Flera smakbitar: HÄR.

20 kommentarer:

Mösstanten sa...

En mycket bra psykologisk thriller.

Monika sa...

Den ska jag läsa så småningom :)

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, som håller än.

Monika, värt att vänta på :)

Ama de casa sa...

Låter spännande - tack för smakbiten! :-)

astridterese sa...

Jeg liker virkelig godt We have always lived in the castle. Den fikk meg til å lese flere bøkenr av Shirley Jackson.
Ha en riktig fin sommersøndag!

Bokdamen sa...

Den här vill jag nog läsa. Tack för smakbiten!

Villa Frejas bokblogg sa...

Tack för smakbiten. Låter mycket spännande.

Lena i Wales sa...

Jag känner igen denna bok, men tror inte jag läst den. Kanske bar läst en recension eller hört talas om den på någon pod eller liknande. Spännande.
Gillar bilden högst upp med GP, barndomsminnen.
Önskar dej en skön söndag!

Paula sa...

Oj, ond bråd död i mängd. Lite kittlande låter den allt även om det inte är min favoritgenre...
Tack för smakbit, nu är Säfsenveckan över o jag har flängt färdigt! Ha en skön söndag

Åsa sa...

Spännande! Denna vill jag läsa, tack för smakbiten.

Ett mystiskt bibliotek sa...

Den här är jag så pepp på att läsa! Den står och väntar i bokhyllan. Bra smakbit, tack så mycket! :)

Mrs Calloway sa...

har läst. inte det bästa jag läst av Jackson. tack för smakebiten!

Rämmengården sa...

Tack för boktips önskar du får en fin söndag kram Nina

Yasmine sa...

Låter som en spännande och smått tragisk bok!

Cinnamon sa...

jag lyssnade på den på engelska för några år sedan och gillade den jättemycket. Tack för smakbiten!

Scylla sa...

Jag ska nog försöka läsa den, har hunnit bli rätt nyfiken vid det här laget.

Sara Pepparkaka sa...

Jag har läst och gillade den här.

Veiken sa...

Det låter nästan som att Agatha Christie har varit i farten på slottet igen :)

Robert W sa...

Den verkar riktigt lockande!

Boklysten sa...

Har inte läst något av den författaren men är väldigt nyfiken på dem. Tack för smakbiten!