Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

05 januari 2024

lär dig ramla rätt på 2 minuter - fem en fredag

Så ramlar du rätt när det är halt ute, se: HÄR.
Många judoklubbar lär ut fallteknik för pensionärer.

1 Vilken är din närmsta nya plan för året? handla mjölk till mitt te -12°C
2 Vad är något du vill göra under 2024? läsa bra böcker 📖
3 Vad vill du göra bättre i år? fortsätta med träning.
4 Har julen åkt ner än? Nästan.
5 Hur brukar januari kännas för dig? Spännande med nytt år ⭐️

Nystart II Fem en fredag hos: ElisaMatilda.

29 kommentarer:

Geddfish ♥ sa...

Bra med råd! Man får försöka lära hjärnan åt vilket håll man ska ramla, lättare sagt än gjort. Mitt fall i trappan gick på en sekund.

Hanneles bokparadis sa...

Geddfish ♥ bara 3 minuters film, bra enkla tips, jag är rädd för trappor, håller alltid i räcket, även hemma.

znogge sa...

Det låter som både bra och viktig information. Senast jag trillade fastnade jag dock med foten i en trädrot och föll handlöst utan att jag hann ta för mig. Några spräckta revben blev mitt facit. Jag håller alltid också i trappräcket.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, går inte alltid som man tänkt sig, men här riktigt bra enkla användbara tips.

Mösstanten sa...

Det där såg jag på tv. Säkert bra, men kanske inte så lätt att genomföra i praktiken. Man måste nog öva en hel del så att det går automatiskt. Själv använder jag Icebugs.

Mösstanten sa...

Och jag håller i trappräcket.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, trappräcket släpper jag inte. Många judoklubbar lär fallteknik för pensionärer, bra kunskap.

Karoleen sa...

Tack för tipset om hur man "ska ramla"... Vi har det så grymt halt hos oss pga landet samt dålig snöröjning så det är Icebugs på alltid, men det kan fortfarande vara halt och då är det bra att veta att man kan ramla bra istället för dåligt!

Hanneles bokparadis sa...

Karoleen, man vill verkligen inte bryta ben!

Znogge sa...

Grattis på namnsdagen!

Klimakteriehäxan sa...

Ska kolla den där videon, om jag hinner klicka igång den innan jag skickats till nån av de där skitsidorna som man hamnar automatiskt hos när man är inne här. Har flera kompisar som trillat och gjort sig riktigt illa, jag försöker tänka mig för ...
Hann naturligtvis inte, är redan (och sen en stund) inne på nån skum bitcoin-sida.

Boklysten sa...

Tränin är alltid bra och man vi8ll ju alltid läsa bra böcker.

www.saramadeleine.se Orsakullan sa...

Hoppas att du hittar på bra böcker.

Hanneles bokparadis sa...

att leta efter bra böcker är bara ett nöje 🙂

Mrs Calloway sa...

jag kan trilla rätt, det vet jag. för några år sedan trillade jag med en kartong fastlagsbullar i ena handen. jag hann ju så klart inte tänka något, men rent instinktivt räddade jag fastlagsbullarna. de var helt oskadda!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, wow! 😀 såg en man idag ramla utanför gymmet i kortbyxor… han böjde knäna och landade bra.

Hannas krypin sa...

Smart råd ju! Jag skulle behöva lära mig att ramla rätt. Ramlade häromveckan och har fortfarande ont i mina handleder.

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, i filmen visar de hur man ska hålla armarna mot kroppen.

Paula sa...

Jag har sett på film hur man ska ramla, men då måste man dels inte ha bråttom utan lunka fram som en björn, och oftast när jag ramlat har det inte enligt mig varit halt utom på en enda fläck där just jag dråsat omkull. Hoppas du blir nöjd över nya året.
Kan du inte bli av med meddelandet som gör att din bloggsida försvinner o där istället står Säkerhetsvarning. Du har besökt en olaglig, infekterad webbplats. Din dator riskerar att infekteras av virus.

Susjos sa...

Visst är det spännande med ett nytt år, och läsa bra böcker vill jag också.
Trevlig helg!

Susie på Stjärnarve... sa...

Nej, jag fixar inte heller med julsakerna - däremot måste dom vanliga prydnassakerna göras rena så man kan ställa fram dom igen!
KRAM-Susie

BP sa...

Du och jag verkar vara de enda som inte har nåt negativt att säga om januari. Jag gillar månaden, vi är ju åtminstone på väg åt rätt håll. November och december är mycket värre tycker jag.
Och att läsa bra böcker är min plan också, men jag behöver "balkonghäng" för läsning, och -12 är inte rätt temperatur för att sitta/ligga på balkongen;-)

Hanneles bokparadis sa...

testade äta frukost ute på altanen hela oktober, några 0-gradiga morgnar, intressant, jag är ganska frysen

Hanna / Rak i ryggen sa...

Förfärligt kallt ute. Hoppas det gick bra till mjölkbutiken :)

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, solen sken och bussen inte försenad, bra halkskor 🙂

it_is/Anette sa...

Ja vi har verkligen fått vinter i hela vårat avlånga land. På vissa ställen lite för kallt att ens gå ut. Tack o lov är det inte så kallt här hos mig, än.
Ja det här med att ramla är inte så skoj, att lära sig hur man ska göra det på ett så bra sätt som möjligt är jäkligt bra, men då gäller det att man inte håller i något osv... då är det svårare.
Ha en fin lördag

Hanneles bokparadis sa...

Anette, kallt är det, har ganska bra kläder, lager på lager. Det är väl sällan man har händerna helt fria.önskar detsamma.

Kina sa...

Försökte klicka på videon, men den var inte tillgänglig längre. Men det går ändå så himla fort när man ramlar, så man hinner inte reagera!
Här är det 18 grader idag, så mjölkinköpet får vänta! Får sitta och kura med en bok i stället! Det är inte dumt! Hoppas liksom du på ett nytt spännande år!

Hanneles bokparadis sa...

Kina, vi hade -14 °C på morgonen, soligt och inte blåsigt. Bra om man kan ramla så att inte stora skador uppstår.