Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

02 januari 2024

det bästa under 2023 ⭐️


Årets feministiska bio: Barbie.
Årets teater: Orlando av Virginia Woolf.
Årets opera: Nabucco av Giuseppe Verdi.
Årets konsert: Beethovens fjärde pianokonsert.
Årets barnsligaste bio: Den lilla Sjöjungfrun.
Årets science fiction bio: Guardians of the Galaxy.
Årets fantasy bio: Avatar.
Årets bok- och filmpärla: De åtta bergen (Le otto montagne).
Årets franska bio: En liten bokhandel i Paris.
Årets kryssning: Normandie.
Årets tågresa: Järpen i Jämtland.
Årets poet:
Nicko Smith.
Årets kungliga: Den andre (Spare) av Prins Harry, The Duke of Sussex.
Årets filosofiska: Spårvagnsresor med Mr Hume av Horace Engdahl, nominerad till Stora Fackbokspriset.

16 kommentarer:

femfemman sa...

Gott Nytt År!

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, önskar detsamma!

Hanna / Rak i ryggen sa...

Spännande och intressanta svar. Tillönskar dig ett bra slut på det gamla året!

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, ett bra varierande år, mycket tack vare barnbarnen! Önskar dig och familjen riktigt bra nytt år! ⭐️

Mösstanten sa...

Gott nytt år!

Anna i Portugal sa...

En härlig nyårsafton och ett riktigt Gott Nytt År önskar jag dig!

Hanneles bokparadis sa...

tackar! 🥂 🍾

BP sa...

Önskar dig också ett gott slut och ett gott nytt:-)

Hanneles bokparadis sa...

BP, önskar dig detsamma 🙂

Znogge sa...

Det var god variation där.
Önskar ett gott nytt år!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, mycket tack vare barnbarnen får man variation 💕
Gott nytt år!

femfemman sa...

Den enda upplevelse som jag delar med dej är filmen om den lilla bokhandeln. Så fär, tycktev jag. Gott Nytt År!

Mrs Calloway sa...

Gott Nytt Läsår, Hannele! Vill du vara snäll och klicka på Boktolva 2024 på min blogg och se om du får upp någon lista. den är inte riktigt klar ännu men något ska där finns

Mrs Calloway sa...

skulle du vilja kolla igen? Boktolva 2024, Kaosutmaningen 2024 och Novellresan 2024.
fins där inga texter under bilderna nu vet jag inte vad jag ska göra 😢

Mrs Calloway sa...

tack för hjälpen! inbillar mig gärna att allt fungerar nu. god fortsättning på 2024! så fina ni är på bilden!

Hanneles bokparadis sa...

vi är i Monets trädgård