Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

06 januari 2024

Den lille prinsen av Antoine de Saint-Exupéry i svt

Den lille prinsen : En stjärna föds, se: HÄR.
Det är 80 år sedan barnboken Le petit prince gavs ut - en berättelse som än idag berör såväl små som stora människors hjärtan. Författaren bakom boken, Antoine de Saint-Exupéry, var även pilot. Den här filmen följer hans sista fyra år, från exilen i USA till dagen då Antoines flygplan spårlöst försvann över Medelhavet. Fransk dokumentär från 2023 av regissör Vincent Nguyen.

6 kommentarer:

Znogge sa...

En bok som absolut står sig i längden. Dokumentären verkar mycket intressant.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, jag läste den på 1960-talet, fin både för vuxna och barn.

BP sa...

"Le petit prince" var den första boken vi fick läsa på originalspråket på gymnasiet. Har till och med kvar boken i bokhyllan.

Hanneles bokparadis sa...

BP, jag har hittat min bok på loppis nyligen

Klimakteriehäxan sa...

Borde jag nog se.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, berättar om författarens liv, en annorlunda man.