Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

03 mars 2021

läsvärd vuxenbok om barn - kulturfråga

Ett barn
av Thomas Bernhard gör ont att läsa, berättar om tillvaron som barn under uppväxttiden på den tyska sidan under kriget. Thomas får börja skolan ett år tidigare, bara fem år gammal. Han har aldrig träffat sin far, moder öser sin ilska över fadern på den lille pojken. Mycket aga, han blir sängvätare, mera straff och förnedring.
Det finns många bra böcker som väcker tankar och borde läsas av flera vuxna. Felicia försvann av Felicia Feldt hade jag inte tänkt att läsa, gillar inte läsa olyckliga barndomsskildringar. En viktig bok som innehåller många fragment och minnen från en otrygg uppväxt.

Vilken bok skriven för vuxna med barn eller unga i huvudrollen vill du lyfta fram? undrar Enligt O i veckans Kulturfråga.

12 kommentarer:

Ama de casa sa...

Även om dom är viktiga så vill jag helst läsa böcker som gör mig glad.

Hanneles bokparadis sa...

Ama, som tur så finns det många sorters böcker, vissa ämnen dock viktiga, barn och unga är så utsatta.

Klimakteriehäxan sa...

Å så många ruskiga, sorgliga, eländiga barndomar man upplevt i böckernas värld ... hälften vore egentligen mer än nog!

Robert W sa...

Känns inte som böcker jag vill läsa, men den jag valde är sannerligen inte ljus.

Lena i Wales sa...

Hemskt att barn ska behöva ha det så, men bra att det lyfts fram och debatteras.
Önskar dig en fin dag!

Bettys beundran sa...

Ser att du rekommenderar Monty Don, har sett hans program på tv. Han är så engelsk i sitt sätt att var, med så stor kunskap och intresse för både de stora trädgårdarna, parkerna till de små engelska, franska by husen med små trädgårdar som lite liknar min egen.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, om det bara var i böckernas värd... tyvärr är det verklighet för alldeles för många.

Robert W, tråkiga barndomsskildringar vill man ju egentligen inte läsa.

Lena i Wales, väldigt viktigt att lyfta fram, så har det inte alltid varit.

Betty, Japanese Gardens a journey av Monty Don är helt underbar bok med fantastiska bilder, för mig räcker det att jag fåt låna den på biblioteket. Jag försöker härma lite brittiskt...

Bokdivisionen sa...

Jag är inte heller så förtjust i att läsa eländesskildringar även om jag förstår att det är skönt för många att skriva av sig sin berättelse.

Mrs Calloway sa...

Anna Wahlgrens åsikter om barnuppfostran har jag aldrig sympatiserat med. Feicia Feldts bok har jag också läst. Thomas Bernhards bok har jag inte läst. tror inte att jag gör det heller. har svårt att läsa böcker om när barn och gamla far illa. det räcker med medias rapportering

Hanneles bokparadis sa...

Bokdivisionen, läser ogärna, ofta för starkt.

Mrs Calloway, Thomas Bernhard berättar om hela sitt liv, även om barndom och skolgång, han har inte haft det lätt, han skriver bra. Så mycket märkliga öden barn har råkat ut för, även här.

enligt O sa...

Tack för tips! Tyckte mycket om Felicia försvann.

Hanneles bokparadis sa...

enligt O, riktigt läsvärd bok.