Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

22 december 2020

Natt i London av Charles Dickens

"På marknadsmorgnar var Covent Garden ett strålande sällskap. De stora vagnarna lastade med kål, och med män och pojkar från lantbruket som låg och sov under dem medan påpassliga hundar från handelsträdgårdarna bevakade alltsammans, var rena festen."
Natt i London (1860) av Charles Dickens är härlig dåtida beskrivning om Londons nattliv, hans betraktelser av stadens byggnader och torg, dess skrymslen och vrår, där de husvilla stryker omkring i desperat jakt på sällskap under de många långa timmar precis innan gryningen.

11 kommentarer:

Mösstanten sa...

Spännande. Ingår den i Novelix adventskalender?

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, precis, många "nya" juliga noveller.

Hanna / Rak i ryggen sa...

Underbar läsresa. Det kanske blir annan kål i år när brysselkålen slutar rulla in från Benelux...?

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, haha, Brysselkål ja, nu rullar ju nästan inget :)

Ama de casa sa...

Ha en riktigt fin dan före dan före dopparedan :-)

Hanneles bokparadis sa...

Ama, det är ganska mysigt här i regn :)

Znogge sa...

Den låter riktigt intressant!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, Dickens är intressant författare, fortfarande!

Veiken sa...

Dickens lästa jag som barn. Kan tänka mig att läsa mera av honom!

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, Dickens är bra julförfattare.

Jokke sa...

Jag har inte läst denna, men många andra. I höstas läst jag A Tale of Two Cities. Spännände.