Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

06 mars 2019

Noveller från Bosnien-Hercegovina

"Bina svärmade över blommorna och jag gick försiktigt förbi dem. Min frukost stod framdukad på bordet i den nätlika skuggan av vinrankorna: en tallrik med rykande geggiga ägg, en kopp med en rakt uppåtstigande ångström och sju brödskivor på en spegelblank plåtbricka, lutade över varandra som kullfallna dominobrickor. Inte en människa syntes till, bara skuggor som sträckte sig ut över stenbeläggningen på gården. Jag satte mig och rörde om i mitt mjölkvita kaffe."
Noveller från Bosnien-Hercegovina är en antologi som presenterar författare födda i Bosnien-Hercegovina från 1875 till 196. Personliga noveller, urvalet ger en bild av en starkt socialt medveten litteratur som inte väjer för historiska eller samtida oförrätter. Jag har läst Öar av Aleksandar Hemon som är en pojkes berättelse om sommarvistelsen på ön Mljet under Titos tid.

"Det tog oss bara fyra timmar att köra hem från kusten och jag sov hela tiden, oberörd av värmen, tills vi var framme i Sarajevo. När vi kom hem stod krukväxterna och slukade i solnedgångens sista brandröda strålar."


Novell IV hos Ugglan:
33. Läs en novell som har ett Ö i titeln.

12 kommentarer:

znogge sa...

Intressant. Jag känner inte till många av landets författare.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, inte jga heller, kul att de översätts.

Mösstanten sa...

Intressant. Det blir lätt så att i alla fall jag läser böcker från samma länder mest hela tiden.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, och det blir ju lite tråkigt.

Lena i Wales sa...

Ett helt nytt författarland för mig!

Hanneles bokparadis sa...

Lena i Wales, roligt att det finns översättare!

Yasmine sa...

Kul att vidga sina vyer lite! :D

Hanneles bokparadis sa...

Yasmine, eller hur! :)

Hellre barfota än boklös sa...

Verkar intressant! Tack för tips!

Hanneles bokparadis sa...

intressant att läsa något annorlunda.

Ugglanoboken sa...

Trevligt novelltips - tack för det!

Hanneles bokparadis sa...

Helena, jag hittar så mycket intressant när jag letar efter noveller!