Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

05 mars 2019

Ture Sventon i London

Ture Sventon i London (1950) av Åke Holmberg med Sven Hemmels illustrationer, en pusseldeckare för barn. Den flygande mattan verkar ha inbyggd GPS, mattan flyger till den adress man säger, flyger över Hyde Park och Regent's Park och lyssna på dånet av klockorna i St Paul's Cathedral. Utan mobiler fick Ture telefonera efter Scotland Yard från en cigarrbutik. Att det är kusligt dimmigt i London gynnar Ville Vesslan. Det dricks både engelskt te och herr Omars arabiska kaffe till privatdetektiv Ture Sventons semlor, som lord Huberts hushållerska har lärt sig att baka i London. Helst dricks teet i lords bibliotek.
På fet-tisdag får min semla vara liten, bara den är äkta.
I Mia Öhrns lilla bok Semlor finns historia och recept.

9 kommentarer:

Znogge sa...

En härlig bok och jag gillade dem mycket!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, Åke Holmberg är bra.

Vargnatt sa...

Semlor är gott!

Villa Frejas bokblogg sa...

Ture Sventon är underbar.

Hanneles bokparadis sa...

Vargnatt, tycker jag med!

Freja, gillade de gamla filmerna med Helge Skoog.

Klimakteriehäxan sa...

Nicholson´s London Guide köpte jag första ggn jag for till London och jag har den kvar än! (och visst har jag ätit en semla i dag)

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, jag köpte väl min på loppis, gillar gamla guideböcker ❤️

Veiken sa...

Oh, nostalgi! Roligt när klassiker lever kvar!

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, Ture Sventon finns att köpa fortfarande.