Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

01 april 2016

klassiker - jerka

Rolig jerka denna vecka, Bokbloggsjerka 1 – 4 april; Koko tycker att bokbloggsvärlden fokuserar för mycket på det som är nytt och spännande. Därför vill hon utmana er att blogga om en bok (eller flera) som är minst hundra år gammal men som fortfarande är läsvärd. Vuxenbok, barnbok, facklitteratur, vad du vill. Motivera!

Själv läser jag mycket äldre litteratur, klassiker är inte mossiga som många kanske tror. Det finns äldre fina deckare, i alla genrer kan man hitta gamla bokpärlor.
Villette (1853) av Charlotte Brontë berättar om den föräldralösa Lucy Snowe flyttar mellan avlägsna släktingar som sällskapsdam, många andra möjligheter fanns inte för ogifta kvinnor. När husfru dör är den tjugotvååriga Lucy Snowe utan hem. Hon reser åtta mil till London utan att känna någon där. Hon har svårt att förstå det konstiga engelska som pratas där, hon sover sin första natt i ett värdshus i skuggan av St. Paul´s Cathedral.

Lucy Snowe reser till Villette och arbetar som protestantisk lärarinna på en engelsk katolsk flickskola, inte helt lätt. Hon funderar hur hon skulle kunna ta sig fram här i livet och få en mer oberoende ställning: "Det är billigt att leva", sa jag till mig själv, "i den sparsamma staden Villette, där människor är klokare än de är i kära gamla England, såvitt jag förstår. Oändligt mycket mindre bekymrade för det yttre och inte så angelägna att visa upp sig. Ingen skäms det minsta för att leva precis så enkelt och sparsamt som man finner lämpligt."  
 
Den första detektivromanen 1818
E.T.A Hoffmanns Fröken de Scuderi (1818)  den första detektivromanen (kom ut 22 år innan Edgar Allan Poe skrev Morden på Rue Morgue 1841). E.T.A Hoffmann (1776-1822) var jurist och kompositör. Boken läses i skolan i Tyskland.
Fröken Scuderi handlar om tiden 1680 i Paris under Ludvig XIV, det sker oförklariga rånmord bland människor som köpt smycken av den duktige guldsmeden Cardillac. En av huvudpersonerna är den 73-åriga fröken Madeleine de Scuderi som får lösa fallet. Hon kan ses som en anmoder till Miss Marple som löser Agatha Christies fall; en stillsam klok dam som tänker. Boken är spännande och värt att läsa.

47 kommentarer:

Mia Eggimann sa...

Ja det finns säkert många bra böcker som är äldre men känner man inte till alla är det lite svårt. Sedan kan det vara himla svårt att få tag på.
Mia

Hanneles bokparadis sa...

Marie Eggiman, bibliotek och antikvariat är en skattkälla, äldre böcker kan även hittas gratis på nätet på Project Gutenberg: http://www.gutenberg.org/

Robert W sa...

Det var intressanta tips!

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, Villette finns nyöversatt.

[Anna] sa...

Vilette har jag liggandes här hemma, fick den som överraskningsbok i brevlådan, den kanske blir läst i framtiden... :)

Hanneles bokparadis sa...

[Anna] hoppas det :)

Evelina Nilsson sa...

Villette blev jag intresserad av! :)

znogge sa...

Man ska akta sig för att tro att klassiker är mossiga! Flera av dem är mycket modernare än vad vi tror när det gäller innehåll!

C.R.M. Nilsson sa...

Vilette är jag lite nyfiken på :) Och nej, alla klassiker är långt ifrån mossiga. Eller svåra. Många är faktiskt riktigt underbara.

Hanneles bokparadis sa...

Evelina, fortfarande en mycket läsvärd bok!

Znogge, precis!

C.R.M. Nilsson, verkligen, det finns många pärlor bland äldre böcker.

Lotten sa...

Intressant med den första deckaren!

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, inte mycket nytt under solen...

Monika sa...

Ja, det är ju inte så att klassiker är en genre, där finns ju allt möjligt :)

Hanneles bokparadis sa...

Monika, precis!

Fialia sa...

Bra tips!

Ewa K sa...

Underbart att bli påmind om Charlotte Brontë. Kul jerka den här veckan.

Anna sa...

Fint inlägg med bra tips! :-)

Hanneles bokparadis sa...

Fialia, eller hur!

Ewa K, mitt favoritämne :)

Anna, mer äldre böcker till folket :)

Klimakteriehäxan sa...

Tänk så mycket som har skrivits ... och som man aldrig kommer att hinna läsa ...

Cissi sa...

Villette låter som en intressant bok.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, så pessimistisk vill jag inte vara....

Cissi, väldigt bra och äntligen på svenska!

Nahal sa...

Har inte läst Brontës Vilette, utan det har bara blivit den mer självklara Jane Eyre, eftersom den pratas om oftare. Ska nog ge den här en chans! =)

Hanneles bokparadis sa...

Nahal, det tycker jag du ska göra!

Lena sa...

Det finns så många gamla klassiker som man inte läst som säkert är helt fantastiska.

Unknown sa...

Klassiker är nästan det bästa tycker jag! Vilette skulle jag gärna vilja läsa.

Hanneles bokparadis sa...

Lena, kul att hitta dem!

Ada Carlsson, det tycker jag med!

Åsa sa...

Villette vill jag klart läsa. Har för egen del alltid uppskattat gamla klassiker. Växlar villigt och glatt nytt och gammalt - inga problem. :)

Monika (syrlig.se) sa...

Villette är verkligen en lysande roman!
Bland klassiska deckare är jag väldigt förtjust i Wilkie Collins Månstenen, också ett av de verk som konkurrerar om titeln första detektivromanen.

Vargnatt sa...

Fröken Scuderi lät intressant!

Hanneles bokparadis sa...

Åsa C, kul att växla!

Monika, intressant tips.

Vargnatt, helt läsvärd deckare.

Sara Pepparkaka sa...

Villette är en bok jag har lite planer på att läsa.

Hanneles bokparadis sa...

Sara, jag tror inte du blir besviken.

Lion´s Library sa...

Tack för tips :)

Boklysten sa...

Fröken de Scuderi blir jag nyfiken på!

Freja sa...

Spännande exempel på att gammalt inte behöver betyda tråkigt!

Hanneles bokparadis sa...

Lion, var så god :)

Boklysten, inget nytt under solen...

Freja, eller hur!

KajsaLisa sa...

Jag har alltid trott Poe var först, alltid lär man sig något nytt.
Appropå ingenting, som sann anglofil kan du inte missa det här. Jag har väntat på det här avsnittet i serien. Rätt kul serie om historiska personligheter.
http://www.svtplay.se/video/2555340/historiska-personligheter/historiska-personligheter-sasong-1-avsnitt-3

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, många som tror det, tack för tipset!

MissMagic sa...

Åh jag måste kolla upp Fröken Scuderi ! Har helt missat den! :)

Hanneles bokparadis sa...

Miss Magic, finns kanske på biblioteket.

Anonym sa...

Wow, this post is good, my sister is analyzing these kinds of things, therefore I am going
to convey her.

Anonym sa...

You made some decent points there. I did a search on the issue and found most guys will consent with your site.

Anonym sa...

When someone writes an post he/she maintains the image of
a user in his/her mind that how a user can be aware of it.
So that's why this post is outstdanding. Thanks!

Anonym sa...

Its like you read my thoughts! You seem to grasp so much about this, such as you wrote the e-book in it or something.
I believe that you simply could do with some % to drive the message home a bit, but other than that,
this is excellent blog. A fantastic read. I'll definitely be back.

Anonym sa...

I am now not positive the place you are getting your info, however
great topic. I needs to spend a while finding out more
or understanding more. Thanks for excellent information I was on the lookout for
this info for my mission.

Anonym sa...

Right here is the perfect webpage for anybody who would like to understand this topic.
You know a whole lot its almost hard to argue with you
(not that I actually would want to…HaHa). You certainly put a brand new spin on a
topic that has been written about for decades.
Wonderful stuff, just excellent!

Anonym sa...

I know this web page offers quality dependent content and other material,
is there any other website which offers these kinds of information in quality?