Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

09 juni 2019

Folk med ångest av Fredrik Backman

"Hon skrattade lika mycket, för tiotusende gången, som föräldrar gör. Sedan höll hon honom hårt i handen och sa: "Vi kan inte förändra världen, ofta kan vi inte ens förändra människor. Inte mer än en bit i taget. Så vi hjälper till när vi har möjlighet, gubben. Vi räddar de vi kan. Vi gör vårt bästa. Sen försöker vi hitta ett sätt att intala oss själva att det måste vara... nog. Så att vi kan lena med våra misslyckanden utan att drunkna."" (sid 212)
Folk med ångest (2019) av Fredrik Backman berättar om: "en misslyckad bankrånare låser in sig med en överentusiastisk fastighetsmäklare, två bittra Ikea-missbrukare, en elak mångmiljonär, en sorgsen tant, en höggravid kvinna, en jobbig jävel och ett kaninhuvud." Fart och fläkt med viss igenkänningsfaktor om hur mänskligt tokigt allt kan bli. Och en del allvarliga funderingar.
Flera smakbitar: HÄR.

25 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

har inte läst något av Fredrik Backman, men jag har sett filmen om Ove. alltid något. tack för smakebiten!

Robert W sa...

Fredrik Backman brukar inte göra mig besviken. Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, Ove såg jag också som film.

Robert W, varsågod!

Mösstanten sa...

Filmen om Ove var bra. Det är min enda bekantskap med Backman, men jag har hört mycket gott om hans Björnstad. Den här verkar lite rolig. Tragikomisk?

Monika sa...

Den ska läsas så småningom.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, Ove-filmen är fin, har läst en kortroman nyligen.

Monika, jag lånade på biblioteket.

Ett mystiskt bibliotek sa...

Den här vill jag ju verkligen läsa, tack för smakbiten! :) Men har några böcker av honom att komma ikapp med. Ha en fin söndag!

Hanneles bokparadis sa...

Josefin, du har hela sommaren på dig :)

Mia Eggimann sa...

Tack för smakbiten, kanske lyssnar på den.

Hanneles bokparadis sa...

Mia, lyssna är jag inte så duktig på.

Klimakteriehäxan sa...

Den där ska jag förstås läsa. Men har inte hunnit med "Vi mot er" än. Ackebo-boken som skymtar la jag vantarna på nyss, ska bli kul att se vad hon åstadkommit!

Josephine sa...

Jag har läst nästan alla av Backmans böcker utom de sista av Björnstads-böckerna. Han har ett sätt att gestalta personer så att man kommer dem tätt intill hjärtat. Den enda som jag tyckte sådär om var "Mormor hälsar och säger förlåt" , Britt-Marie var bättre. Ove grep tag - filmen är helt ok. Björnstad första boken skulle jag önska att varenda högstadieklass i hela Sverige hade som obligatorisk läsning!!

Lottens Bokblogg sa...

Den här har jag läst och tyckte mycket om.

Hanneles bokparadis sa...

KLimakteriehäxan, ibland får en välja, finns så mycket böcker.

Josephine, jag är inte så bekant med Backman.

Lotten, boken hade sina poäng.

Villa Frejas bokblogg sa...

Å, den här vill jag läsa.

Åsa sa...

Kanske man skulle läsa, inte bestämt mig. Tack för smakbiten!

Cinnamon sa...

Tack för smakbiten! Den ska jag läsa!

Bokdamen sa...

Blir kanske att lyssna på den här. Tack för smakbitar!

astridterese sa...

Jeg har likt alt jeg har lest av Fredrik Backman, men jeg har ikke lest alle. Denne hadde jeg ikke hørt om, men jeg setter den på leselisten. Takk for tips og ha en riktig fin pinsesøndag!

Marie i Skrifvarstugan sa...

Tack för smakbiten. Den får nog vara för mig. Ove var bra men resten av hans böcker har gått mig förbi rätt så enkelt.
Önskar dig en fin resterande söndag.

Paula sa...

Mycket populära böcker, dock inget jag gillar, för mycket krystat och farsaktigt. Tack för smakbit och trevlig pingstdag

Sara Pepparkaka sa...

Den här kommer jag att läsa, förr eller senare.

Boklysten sa...

Har ännu inte läst något av Backman, har fått för mig att det inte är något ör mig. Tack för smakbiten!

KajsaLisa sa...

Den där låter kul, bara läst Ove.

Sara sa...

Tack för smakbiten! Jag är mest intresserad av att läsa hans Björnstad.