Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

10 november 2019

100 looks på 20 plagg

Vad driver oss att köpa nya kläder och hur kommer det sig att vissa sällan används? Textilindustrin står för en stor del av de globala utsläppen av växthusgaser och använder mängder naturresurser, kemikalier och vatten. Samtidigt köper och slänger svenskarna mer kläder än någonsin.
100 looks på 20 plagg (2019) av Jenny Segergren, Frida Zetterström ger intressanta tips hur man kan kombinera och klara sig med färre klädesplagg: "en räddare i nöden när du en kvart före jobbmötet står framför garderoben utan att ha en aning om vad du ska ha på dig, när du ska packa resväskan inför weekend-trippen och när du ska på den stora festen".

12 kommentarer:

Mia Halvarsson sa...

Det låter helt perfekt, nåt jag borde ta till mig :)

Hanneles bokparadis sa...

Mia, vi köper för mycket kläder... utan att tänka efter.

Znogge sa...

Bra basplagg som kan kombineras är A och O!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, verkligen smart, här finns andra tips också.

Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagog sa...

Så spännande bok det där låter som :)

Hanneles bokparadis sa...

Orsakullan, innehåller många kloka råd och tips :)

Ama de casa sa...

Skulle jag behöva läsa, men jag är sååå totalt ointresserad av kläder...

Hanneles bokparadis sa...

Ama, ungefär som här då...

Klimakteriehäxan sa...

Mer för den modeintresserade: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/rubrik-76

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, egentligen inte modeintresserad... bekvämt och skönt är bäst, inga korsetter :)

Veiken sa...

Jag tycker inte om att shoppa, så det blir sällan några inköp. Sliter ut det mesta innan det slängs! Köper när jag behöver!

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, lite som här, inte förtjust i att shoppa, kan till och med laga gamla kläder.