Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

10 november 2019

Jazz av Toni Morrison

"Jag har levt länge, kanske alltför länge, i min egen värld. Folk tycker att jag borde gå ut mer. Träffa andra. Jag håller med om att jag isolerar mig då och då, men har man som jag stått och väntat medan ens partner stannar kvar för länge på en annan träff, eller lovar att ge en sin odelade uppmärksamhet efter middan med domnar just när man börjar prata - ja, då kan man bli otillgänglig om man inte är försiktig, och det är det sista jag vill." (sid 15)
Jazz (1992) av Toni Morrison, professor i litteratur vid Princeton University, berättar om det fattiga svartas vardag i Harlem i New York på 1920-talet. Tre personer, Joe som är Violets man, den unga Ducas, Joes älskarinna. Violet som försöker knivskära den döda Ducas. 

Deras historia börjar 1888 under hårt arbete på bomullsfälten i den amerikanska södern. Joe och Violet gifter sig och börjar drömma om ett bättre liv, de stiger på tåget och åker till New York. En berättelse som likt jazzens böljande rytmer rör sig fritt mellan dåtid, nutid och framtid, berättar om deras historia, deras familjer och rötter.

"Hennes föräldrar talade bestämt men grannlaga med henne om hennes kropp: att inte sitta oanständigt (med åtskilda ben); att inte sitta kvinnligt (med korsade ben); att inte andas genom munnen; inte sätta händerna i sidorna; inte hänga över bordet; inte svänga på höfterna när hon gick. Så snart hon fick bröst snörde man dem och förargade sig över dem och förargade sig över dem, en förargelse som växte till ren avsky mot tanken på att hon kunde bli gravid" (sid 78)
 Flera smakbitar: HÄR.
Dokumentär om Toni Morrison: HÄR.
Henry Parland har skrivit väldigt fint om jazz: HÄR.

23 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

verkar vara en intressant bok som jag inte läst. tack för smakebitarna!

Mösstanten sa...

Den har jag nog inte läst. Borde läsa mer av Toni Morrison.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, jaf tyckte mycket om denna.

Mösstanten, denna var riktigt fin att läsa.

Monika sa...

Toni Morrison är en av få "moderna" Nobelpristagare som jag är nyfiken på.

Villa Frejas bokblogg sa...

Låter som en intressant bok. En som jag inte hört talas om tidigare.

Lottens Bokblogg sa...

Tack för smakbiten. Den här läste jag när den kom ut.

Hanneles bokparadis sa...

Monika, Toni skriver olika sorters böcker, alltid ur de svarta kvinnors synvinkel.

Freja, riktigt läsvärd bok.

Lotten, på den tiden hade jag småbarn och studerade vid universitetet och jobbade natt.

astridterese sa...

Jeg har bare lest én bok av Toni Morriston. Men jeg har flere bøker av henne på leselisten. Jeg ser at jeg godt kunne tenke meg å lese Jazz også, så jeg setter også den på leselisten :-) Forhåpentligvis får jeg snart lest noen av bøkene.
Ha en riktig fin søndag!

Scylla sa...

Jag MÅSTE läsa Morrison. Ska kolla in dokumentären. Tack för smakbit!

Klimakteriehäxan sa...

Har nog bara läst "Älskade" av TM. Men den läste jag, märk väl, innan hon fick Nonbelpriset!!!

Bokdamen sa...

Morrison står på läslistan, någon gång ska det bli av...tack för smakbit!

Paula sa...

Jag gillar Morrison, har läst denna och flera andra. Min favorit är (den kanske senaste) som heter Hem.
Tack för smakbit, trevlig söndag, vilken lämplig plats att ha den fina tavlan, i biblioteket!

Hanneles bokparadis sa...

AstridTerese, Jazz tyckte jag om.

Scylla, väldigt trevlig liten dokumentär.

Klimakteriehäxan, Älskade är lite tuffare... och "svår" med spöket.

Bokdamen, finns ganska många böcker att välja mellan.

Paula, varierande, Hem har jag inte läst

Åsa sa...

Tack för smakbitar. Kände varken till bok eller författare.

Cinnamon sa...

Den har jag läst! Men det var för många år sedan när jag gick på gymnasiet.

Lena sa...

Det där låter som en intressant bok. Tack för smakbiten.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, författaren kanske du känner till.

Cinnamon, ibland kan skolan "förstöra" bra böcker.

Lena, riktigt läsvärd bok.

Boklysten sa...

Har läst en annan bok av den författaren för länge sedan. Tack för smakbiten!

Älskar att läsa sa...

Låter som en intressant bok. Tack för smakbiten.

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, Jazz är riktigt intressant.

Agneta, en riktigt bra läsvärd bok.

TinaO sa...

Tack för smakbiten!

Sara Pepparkaka sa...

Jag har läst något av Toni Morrison men jag borde läsa mer tycker jag!

Hanneles bokparadis sa...

Tina O, en bra läsvärd bok.

Sara, jag vill läsa mer av Toni Morrison.