Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

14 april 2020

Vladimir Majakovskij

Jag vet
av kärlek har den slitits och nötts
tills den tröttnat på att alltid bära mig.
Kom tillbaka min själ, du verkar trött.
Att kroppen inte alltid är ute på fest måste hjärtat lära sig.    
Vladimir Majakovskij (född 1893, död 14 april 1930 i Moskva, bara 37 år).  Gunnar Harding berättar i förordet om besvikelsen när Majakovskij vägrades kommunistiskt partibevis, det är utgångspunkten för hans sista stora dikt För full hals.

Babel: 90 år sedan Majakovskij sköt sig i hjärtat, se: HÄR.

9 kommentarer:

Hanna / Rak i ryggen sa...

Hörde talas om Majakovskij genom Amanda Svenssons Allt jag sa till dig var sant. Inte läst förut, tack för smakbit (fast det är tisdag).

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, jag har haft lite vilande förhållande till Majakovskij.

Znogge sa...

Namnet är bekant men inte mycket mer än så...

Mösstanten sa...

Så länge sedan. Det var nog när jag gick i skolan. Majakovskij borde jag läsa. Men det får bli längre fram.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, en stor rysk poet, var med i Babel.

Mösstanten, du ka se ett fint inslag i Babel.

Lena i Wales sa...

Majakoskij var mycket populär på 70-talet, tror jag att det var. Tonsatt av Nynningen. Ger ungdomsminnen.

Hanneles bokparadis sa...

Lena i Wales, inte hört, intressant.

Leena Laurila sa...

Bengt Jangfeldt har skrivit Med livet som insats. Berättelsen om Vladimir Majakovskij och hans krets. Den är fin, rekommenderar!

Hanneles bokparadis sa...

Leena, tack för intressant tips!