Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

14 april 2020

starka kvinnor - tisdagstrio

Näsa för nyheter : essä om James Joyce av Sara Danius, professor och mångsidig skribent och forskare, hon förnyade Svenska Akademien. Danius hade god koll på modernism, Marcel Proust, James Joyce, Thomas Mann, Gustave Flaubert.
Edith Södergran läser vi fortfarande och studerar hennes verk.
Märkvärdiga svenska kvinnor av Lisbeth Larsson.

Starka kvinnor (knutblusens dag
den 13 april)

temat tisdagstrio hos: Ugglan.

25 kommentarer:

Mia Eggimann sa...

Det är inget jag läst, känner inte ens till hälften av dem

Mösstanten sa...

Sara Danius har ju jag också och Edith Södergran och boken om många märkvärdiga kvinnor är så passande. Bra tips om de märkvärdiga.

Hanneles bokparadis sa...

Mia, lite feministiskt idag.

Mösstanten, visst är vi kvinnor märkvärdiga.

Monika sa...

Edith Södergran vet jag att vi läste i gymnasiet, annars hade jag nog inte vetat vem hon var.

Hanneles bokparadis sa...

Monika, visst kan man lära sig nyttigheter i skolan.

Ugglanoboken sa...

Blir nyfiken på Märkvärdiga svenska kvinnor, som jag inte alls kände till. Södergran är fantastisk och Danius har förstås sin rättmätiga plats i den här trion.

znogge sa...

Det finns många starka kvinnor som förtjänar att lyftas fram.

Hanneles bokparadis sa...

Helena, professor Lisbeth Larsson berättar om 200 märkvärdiga svenska kvinnor.

Znogge, vi behöver se flera i morgontidningen.

Ama de casa sa...

Visst finns det många starka kvinnor att hylla! :-)

Robert W sa...

Märkvärdiga svenska kvinnor vore nog intressant att läsa.

Klimakteriehäxan sa...

Den där essän om James J borde jag kanske läsa, av rent professionellt intresse ...?

Hanneles bokparadis sa...

Ama, härligt att de syns mera nu :)

Robert W, tvåhundra svenska kvinnor att välja mellan.

Klimakteriehäxan, det finns mycket intressant skrivet om James Joyce...

Vargnatt sa...

Märkvärdiga svenska kvinnor låter bra :)

Mrs Calloway sa...

klart att jag har med Danius också. Södergran blir aldrig för gammal

Scylla sa...

Snyggt att få in Danius själv. Jag klämde bara till med en bild av henne. Edith Södergran är ju fin. Den sista kände jag inte till, låter intressant.

Hanneles bokparadis sa...

Vargnatt, många intressanta personligheter som man inte kände till :)

Mrs Calloway, Vill läsa mer av Danius.

Scylla, ganska ny bok om intressanta kvinnor.

Lena sa...

Tack för tipsen. Det var inget som jag läst.

TinaO sa...

Edith Södergran passar verkligen in i en trio med starka kvinnor! Märkvärdiga kvinnor har jag dock aldrig hört talas om. Låter intressant.

Boklysten sa...

Edith Södergran passar verkligen in!

Cinnamon sa...

Sara Danius har jag inte läst något av men jag har läst något av av Edith Södergran.Märkvärdiga svenska kvinnor låter intressant.

Hanneles bokparadis sa...

Lena, var så god.

Tina O, Lisbeth Larsson bok är intressant läsning.

Boklysten, Södergran är verkligen tidlös.

Cinnamon, Sara Danius kan berätta enkelt om svåra saker.

KajsaLisa sa...

Måste nog läsa James Joyce någon gång.

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, ett intressant projekt som kan ta några veckor.

Åsa sa...

Här var det bara olästa böcker för mig. Tack för tips.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, lite tidlöst