Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

14 oktober 2020

Curie & Co : Coola kvinnor som fått Nobelpriset!

Curie & Co : Coola kvinnor som fått Nobelpriset! (2020) av Annika Meijer berättar om Marie Curie som var den första kvinna någonsin att tilldelas ett Nobelpris. Då år 1903 var det en mindre skandal att en kvinna ens var påtänkt för ett så prestigefylld pris, det var ju ett pris för vetenskapsMÄN. Men Marie Curie blev inte bara den första kvinnliga nobelpristagen utan även den första person någonsin som fått priset två gånger. Hon satte därmed ribban högt för framtida forskare samtidigt som hon banade väg för alla de fantastiska kvinnor som under åren gjort henne sällskap och visat att allt är möjligt bara tror på sig själv. Boken berättar om sexton olika kvinnor.

9 kommentarer:

Znogge sa...

Jag gillar inte riktigt titeln, eller i alla fall inte ordet "coola" i den. Det var inte den egenskapen som gav dem priset. Däremot så tror jag att det kan vara en mycket intressant och läsvärd bok. Kvinnor som fått priset har garanterat behövt kämpa mycket i en ganska så mansdominerad värld och besatt en oerhörd kunskap och kompetens.

Mösstanten sa...

Tack för tipset om den här boken. Synd att den ska behöva skrivas men bra att det är gjort.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, adjektivet passar för de var väldigt starka kvinnor som hade knappt tillträde till skolor i männens värld. Boken ska ge kunskap och inspiration till unga flickor, en bra julklappsbok.

Mösstanten, en inspirerande bok för unga.

femfemman sa...

Kan vara en egen ägandes bok. Julklapp som du föreslår. Tack för tips!

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, riktigt passande julklapp till unga, både som fakta och inspiration.

wiolettan sa...

Det har funnits och finns många starka och duktiga kvinnor och det är bra att de får "komma fram".
Tack för boktipset.

Hanneles bokparadis sa...

Wiolettan, bra också för unga få reda på att det inte varit enkelt för dem, mycket motstånd.

Ama de casa sa...

En duktig kvinna! Själv är jag lite sur för att jag inte fick ekonomipriset i år. Inte i år heller... ;-)

Lena i Wales sa...

Verkar intressant. Har läst ganska mycket om Marie Curie, har liksom fastnat på henne, men denne bok har jag inte läst.
Intressant också om de andra kvinnorna, undrar vilka de kan vara. Några kan jag räkna ut.
Ha det bra!