Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

29 maj 2017

kroppen - tematrio

Berätta om tre olika böcker där kroppen och/eller kroppslighet spelar en stor roll! föreslår Lyran.
Orden som befriar (Les Mots pour le dire 1975) av Marie Cardinal är en berättelse om en 34-årig trebarnsmor som rymmer från mentalsjukhuset och istället börjar på psykoanalys. Hennes blödningar och (psyko)somatiska besvär upphör, men det blir sju års kamp innan hon blir fri. Med en ensamstående mor som tolkar allt är syndigt och smutsigt.

Vassa föremål (Sharp object) av Gillian Flynn har tufft omslag.  Den unga reportern Camille Preaker skickas till sin hemstad Wind Gap för att jobba med ett mordfall och försvinnande av en flicka. Dålig kontakt med moder, hon vill inte bo hos henne.En död lillasyster har hon och en annan syster som leder och dominerar tjejgänget på skolan. Systern dricker sprit och har omotiverat sex vid trettonårs ålder. Och annat självskadebeteende, inte en vettig vuxen som kan vara som förebild.
En liten faktabok Varför blir vi feta? Och vad vi ska göra åt det av Gary Taubes som refererar till olika forskning och uttalanden ända från 1930-talet. Fettskräcken har varat över femtio år, fast det är kolhydrater som bildar fett i kroppen. Vi ska undvika light-produkter, äta tillräckligt med fett och protein, som håller oss mätta.

11 kommentarer:

Mia Eggimann sa...

Vassa föremål har jag i hyllan, någon gång ska jag läsa den.

Mrs Calloway sa...

Orden som befriar minns jag som jättebra. egentligen dags för omläsning. Vassa föremål tyckte jag också var bra, men hemsk. just nu är det visst bönor som gäller, för övrigt

KaJsaLisa sa...

Du fick bra spridning på temat :)

Robert W sa...

Egentligen är det här med fetma (om vi inte menar sådan som beror på vissa sjukdomar) ganska enkelt. Det har inte i första hand med kolhydrater och fett att göra. Om man stoppar i sig mer energi än man förbrukar, går man upp i vikt. Om man gör av med mer energi än man stoppar i sig går man ner i vikt. Energin mäts i kilokalorier eller kilojoule. Vill man hålla vikten eller gå ner så är kalorisnål mat och motion det som kan fixa det. Vilket påminner mig om att jag själv behöver gå ner i vikt. Suck.

Boklysten sa...

Vassa föremål läste jag nyligen, det där med sjlvskadebeteende är svårt.

Hanneles bokparadis sa...

Marie, en stark bok.

Mrs Calloway, många mattrenden har man varit med om.

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, lite både kropp och själ :)

Robert W, enkelt är det inte, matindustrin och pengar har förstört den naturliga maten.

Boklysten, båda dessa böcker figurerar en mor som inte heller är helt frisk.

znogge sa...

Har läst Flynns bok och den väcker många tankar om hur ungdomar kan ha det...

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, en stark bok...

Åsa sa...

Inte läst någon av dessa, men har en annan av Flynn står i hyllan.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa C, Flynn skriver bra men lite för tuff för mig.