Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

23 april 2024

krogen - selfie

Cuban Coffe: mörk rom, kakaolikör, kaffe & grädde
1. Den rätten äter jag aldrig hemma men gärna på krogen: i fredags blev det ankbröst med rödlökschutney, smålök, champinjoner, rödvinssky, potatispuré, när jag firade min födelsedag med dottern och två barnbarn.

2. Sån är jag som kroggäst: nöjd nästan alltid, säger tack när det är gott, klagar sällan.

3. Den "importerade" maten är en favorit: Chèvre-våffla med femtonåringen i onsdags.

4. Den "etniska" menyn upptäckte jag senast: äter ofta indiskt Butter chicken med tolvåringen.

5. Favoritpizzan! det blev enkel Hawaii-pizza på surdegsbröd  i lördags, efter besök på skate-park med barnbarn.

6. Så tänker jag kring dricks: trycker oftast bort dricksen, lunchar mest.
Selfie hos: Klimakteriehäxan.

17 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Saknar reaktion på punkt 6!
Två gemensamma har vi.

Mrs Calloway sa...

indiskt kan vara gott men inte alltid. gillar inte ananas i maten. det mesta är för övrigt gott tillsammans med barnbarnen💕

Geddfish ♥ sa...

Kul att äta ute med sina barnbarn! Det gör du rätt i.
Jag är nog ganska så beskedlig i min åsikt och kritik.

Ylva sa...

Ankbröst är gott. Det är kul att äta saker ute som man inte brukar äta hemma.

Kina sa...

Vad kul att gå ut och äta med barnbarnen! Och vilken god födelsdagsmat du åt. Ankbröst brukar min sonhustru laga till, på ett alldeles förnämligt sätt. Precis som du så är jag en oftast förnöjd kroggäst.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, missade sista, bråttom till Finska bokcirkeln 🇫🇮

Mrs Calloway, äter allt, små fruktbitar överlever jag 🙂

Geddfish ♥ sällan anledning klaga.

Ylva, eller hur, försöker testa nytt.

Kina, aldrig drömt om att laga anka själv. Underbart att barnbarnen vill ha mitt sällskap, lär mig mycket 🧡

Znogge sa...

Är man på restaurang så är det kul att välja något som man inte äter så ofta eller lagar själv. Kul att testa något nytt helt enkelt. Oftast tycker jag att man blir nöjd så det brukar inte finnas någon anledning att klaga.

BP sa...

Stort GRATTIS i efterskott till födelsedagen. Maten dagen till ära är helt i min smak. Brukar säga till när maten är "fel", för om man inte säger till tror ju köket att maten är okej. Har dock inte ofta haft anledning att klaga.
Chèvre våffla har jag aldrig ätit, däremot älskar jag indisk mat. Smaken, doften och naan-brödet på det:-)
Förprogrammerad dricks är en oförskämdhet enligt mig.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, eller man kan också äta det vanliga man vet funkar, men testar gärna något vi inte äter hemma.

BP, tack! 😍 Det blev väldigt gott med ankan, tror jag ätit det senast utomlands. Det finns nytt våffelställe i Göteborg som har även olika matvåfflor. Mättande, bra om man har någon att dela med, efterrättsvåffla orkar man inte med 🙂

Ingrid sa...

En hawai är absolut inte fel!
/Ingrid

Anna i Portugal sa...

Våffla är aldrig fel tycker jag, så gott med frasig mat!

Hanneles bokparadis sa...

det finns något för alla smaker 🙂

Anki sa...

Åhh ... det där ankbröstet får det att vattnas i munnen! Barnbarnssällskap är aldrig fel ... men vi har nog bara varit på Mc Donalds och Max ...

Paula sa...

Butter chicken, vilka kryddor innehåller den? undrar hon som inte är jätteförtjust i stark curry och kokos...

Hanneles bokparadis sa...

Anki, testa annat med barnbarnen! 🧡

Paula, Butter chicken är milt, kryddad tomat- och smörsås

christian sa...

Kul att läsa, det var lite annorlunda svar hos dig, kul å spännande.

Hanneles bokparadis sa...

Christian, gillar att ta vara på trevliga tillfällen