Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

25 januari 2018

Zadie Smith - hett #38

Ibland köper man en bok man hört så mycket gott om, ändå gömmer den sig i bokhyllan oläst. NW, Londons postnummer, handlar om vänner, platser, möten i 80-talets London. Vännerna Leah och Nathalie växer upp som vänner men växer isär och väljer helt olika liv.
 Senaste nummer av Vi Läser har en lång intressant intervju med Zadie Smith om hennes liv med make och två barn på Manhattan. "Jag är inte konstig alls. Jag lever bara vidare på det sätt jag gjorde innan 2006. Att kolla sin mobil var femte jävla sekund, är det normalt? Det går att slå på datorn  högst två gånger per dag och ändå hålla full koll på nuet. Att se folk sitta upptagna med sina mobiler är som vara omgiven av heroinister, jag kan inte förstå deras beteende."

Veckans inlägg i Monikas Hett i hyllan där man bekänner sina hyllvärmare.

22 kommentarer:

znogge sa...

En och annan sådan bok finns nog men de är inte många hos mig.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, i min bokhylla kan man bli glatt överraskad.

Ama de casa sa...

Jag är ofta en sån där "herionist", fast egentligen mest när jag är hemma. Är jag ute så blir det mer vanliga samtal med dom som råkar vara i närheten. (Åsså en och annan snabbkoll på telefonen ifall det är gratiswiffi... ;-) )

Klimakteriehäxan sa...

Hennes "Vita tänder" var otroligt bra. Sedan har det inte blivit av att jag läst nåt mer av henne.

Hanneles bokparadis sa...

Arna, jag försöker låta bli för mycket tv och iPad, läser hellre böcker :)

Klimakteriehäxan, jag vill absolut läsa mer av Zadie Smith.

Ylva sa...

Den boken vill jag läsa! Vi har just köpt in Swing time som jag också vill läsa.

Lena sa...

Den här boken har jag inte sett. Läste författarens bok Vita tänder för länge sedan och jag kommer ihåg att jag inte gillade den så mycket.

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, nu ska jag ta tid mer med Zadie Smith.

Lena, tänk så olika man kan tycka.

Mia Eggimann sa...

Den har jag hört talas om flera gånger men ingen bok jag läst.

Hanneles bokparadis sa...

Marie, man hinner inte läsa allt.

Lottens bokblogg sa...

Jag har hennes White Teeth oläst i hyllan...

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, många säger att den är också bra.

Reader, why did I marry him? sa...

För mig NW är Smith's svåraste bok. Har läst den på engelska, kanske pröver någon gång på finska.

Hanneles bokparadis sa...

Omppu, jag läser på svenska.

Monika sa...

Zadie Smith känner jag igen namnet på, men jag har inte läst något av henne.

Hanneles bokparadis sa...

Monika, hennes böcker är omtyckta.

Mrs Calloway sa...

NW är särskilt kul om en känner till trakterna

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, alltid kul när en känner igen sig

Annette sa...

Vilket fantastiskt citat, jag måste ta åt mig litet av det och minska på nyhetssurfandet.

Hanneles bokparadis sa...

Annette, Zadie Smith är en klok kvinna.

FrökenChristina sa...

Den har jag hört talas om men aldrig läst.

Hanneles bokparadis sa...

Fröken Christina, och boken har bara stått i min bokhylla