Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

11 oktober 2018

boken som inte finns

Boken finns inte i något av Göteborgs 25 bibliotek - men filmen av boken som Bille August har gjort finns på fyra ställen. Malmö har den, bibliotekarien föreslog att jag kunde ta Nattåg till Malmö. Boken finns på Universitetsbibliotek i Göteborg, men jag får inte låna den med mig hem, utan måste läsa i läsesalen.
Jag blev nyfiken när Mösstanten läst Nattåg till Lissabon av Pascal Mercier. Boken verkar lite tråkig, det händer inte så mycket och verkar fått dåliga recensioner. Ändå blir jag nyfiken och funderar på att läsa den.

11 kommentarer:

Joelinda sa...

Helt fantastiskt att du har lagt ner så mycket tid att leta efter en bok som verkar "lite tråkig". Sitter och småskrattar åt ditt inlägg!

Hanneles bokparadis sa...

Joelinda, jag gillar "lite tråkiga" böcker ❤️

znogge sa...

Då låter väl läsesalen som det enklaste alternativet. Hoppas att boken motsvarar dina förväntningar eller kanske blir du glatt överraskad ;-)

Mösstanten sa...

Det är konstigt ändå att den inte finns någonstans på ditt folkbibliotek. Nattåg är annars inget bra resealternativ för mig. Kan inte sova då. Förresten finns den på massor av bibliotek i Östergötland.

Sara Pepparkaka sa...

Har du kollat om den skulle finnas att låna som ljudbok/e-bok? Dom flesta bibliotek har någon slag service för att låna ljudböcker/e-böcker också, och där kan förstås finnas sånt som inte finns på hyllan.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, det är fin stämning i universitets läsesalar, tyst koncentration.

Mösstanten, jag kan sova överallt, till och med i tandläkarstolen, boken finns på nederländska....

Sara, det var intressant tips, men vi hittade inget sådant.

Robert W sa...

Boken finns att köpa på Bokbörsen. Både inbunden och pocket.

https://www.bokborsen.se/?g=0&c=0&q=Natt%C3%A5g+till+Lissabon&qa=&qt=&qi=&qs=&f=1&fi=&fd=&_s=created_at&_d=desc

Ama de casa sa...

Om boken är tråkig är det väl lika bra att den inte finns... ;-)

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, tack för bra tips... men om den nu är tråkig? Därför är bibliotek så bra! ❤️

Ama, jag ville just ta reda på det :)

Einar J sa...

Jag vill varmt rekommendera denna roman av Pascal Mercier. För den som gillar livsfilosofi i ett sammanhang som dessutom alls inte saknar spänning är den ett fynd, skulle jag vilja påstå. Beställ boken, om den inte finns på ditt ordinarie bibliotek!
Här skrev jag utförligt om boken för några år sen:
https://secondblogbyme.blogspot.com/2014/06/nattag-till-ett-annat-liv.html

Hanneles bokparadis sa...

Einar J, tack för din recension, läser den förmodligen efter - för att skapa en egen uppfattning, jag har blivit så nyfiken på denna bok!