Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

11 mars 2019

ont om plats i bokhyllan? #3

Varför köper många djupa och glesa bokhyllor om man har trångt och små rum? En vanlig roman är 15 cm djup och pocket 11 cm, men en vanlig bokhylla är 27 cm djup. Dubbelt så djup som det behövs. Har man högt i tak, kan man ha riktigt hög bokhylla enda upp till taket. Det finns bra stege i detta hem.
Böcker är olika stora. Standardbokhyllorna är glesa, vi har köpt extrahyllor, passar för små böcker. Vissa böcker är väldigt stora; Coffee Table Books...

22 kommentarer:

http://kraka.moah.se sa...

Om man har kartotek så man vet var böckerna står kan man ha dubbla rader. Hade det på något ställe jag bott.
Ha en fin måndag!

Hanneles bokparadis sa...

kraka, jag undrar lite hur... dubbla rader har jag för mindre böcker, äger även smala bokhyllor, som inte så djupa.

znogge sa...

Det gäller att tänka till när det gäller böckerna. Vissa hyllor slukar många :D

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, och böckerna är så olika i storlek...

Rämmengården sa...

Jag börjar få ont om plats i mina bokhyllor måste köpa en till tror jag 🤔 kram från Nina

Mia Eggimann sa...

Jag tänkte ta en semestervecka till att fixa i mina bokhyllor, rensa😲 och skriva upp vilka böcker jag har.

Hanneles bokparadis sa...

Rämmengården, det låter som den bästa lösningen.

Marie, det låter som en riktigt trevlig sysselsättning. Att skriva upp mina böcker har jag länge funderat på, började göra excel-ark av mina trädgårdsböcker.

evelina reads sa...

Jag använder det begränsade utrymmet i mina bokhyllor som ett stöd i min självdisciplin. När det är fullt i hyllorna, ja då får jag inte köpa fler böcker eller så måste jag rensa lite först. Funkar utmärkt!

Hanneles bokparadis sa...

Evelina, klokt, men jag har lämnat det stadiet, har plats; no limit - fast nya romaner lånar jag mest på biblioteket.

Ama de casa sa...

Jag har ingen bokhylla längre. Några böcker står i en hylla, men det är kanske 10 stycken. Resten åker iväg till andra när jag läst ut dom :-)

wiolettan sa...

Jag har en stor bokhylla som räcker ifrån golv till tak och även mysingen och ¨båda är överfulla. Har givit bort en mängd och det är dags igen.
Det ser så trevligt och ordningsamt på dina bilder.

Hanneles bokparadis sa...

Ama, jag skulle få panik av tom bokhylla :)

Wiolettan, översta bilden är hemma hos en bibliotekarie.

Anna Christina sa...

Läste någonstans om att det nya är att mäklare "homestylar" med böcker och tar med till visningar för att det ska se inbjudande ut. Det behövs inte hos mig. Inte hos dej heller, ser jag. ;)

Hanneles bokparadis sa...

Anna Christina, jag tror inte detta förrän jag ser en mäklarannons med bokhyllor :)

Yasmine sa...

Så mycket böcker, tur att det finns bokhyllor i olika storlekar!

Hanneles bokparadis sa...

Yasmine, böcker skiljer sig både till innehåll och utseende.

★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent och doula ★ sa...

Intressant, jag har nog aldrig tänkt på det där :). Men det är nog en ganska bra sak att fundera på. Gällande utmaningen får du gärna medverka :)

Hanneles bokparadis sa...

Orakullan, en tom bokhylla är inte mycket att fundera över, mer utmaning när böckerna svämmer över :)

Ylva sa...

I vårt magasin på skolan har jag ställt böcker i dubbla rader, men hemma vill jag gärna se ryggarna. Jättefint med hyllor över dörrar!

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, alla ryggar behöver en inte se hela tiden, bäst om man hittar bokhyllor som inte är så djupa.

Hellre barfota än boklös sa...

När min son flyttade hemifrån inredde jag hans gamla rum som bibliotek. Dels
är ett eget bibliotek något jag har drömt om i hela mitt liv, men tanken var också att jag inte skulle ha dubbla rader med böcker. Men nu börjar det bli just det, i alla fall i pockethyllan. *s*

Hanneles bokparadis sa...

Titti, samma här. härligt när barnen flyttar hemifrån :)