Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

27 augusti 2019

livet förr - tisdagstrio

Mrs Dalloway (1925) av Virginia Woolf berättar om livet i London efter första världskriget. Woolf kan verkligen iaktta och beskriva sin samtida, kontraster; klasskillnader, rika snobbar, medelklass, fattiga, tiggare, prostituerade, kvinnans rättigheter, olika yrken för flickor, kolonialismen, kriget, krigsveteraner...
När ljungen blommar (2019) av Petra Rhodin om livet 1878 i det lilla fiskeläget på Koljön i Bohuslän.
Elena Ferrantes Neapel-serie skildrar 60-årig kvinnohistoria i Italien.
 

Livet förr tema på
tisdagstrion hos: Ugglan.

29 kommentarer:

Znogge sa...

Intressant att läsa om folkets historia.

Mösstanten sa...

Mrs Dalloway och Neapelkvartetten har jag läst. Inga dåliga exempel på livet förr.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, förstå mer om livet förr.

Mösstanten, intressant att förstå mer.

Ugglanoboken sa...

Mrs Dalloway är helt fantastisk! I Ferrante-kvartetten har jag kvar de två sista, och blir ganska sugen nu faktiskt. Kan passa fint med lite italiensk när hösten kommer.

Hanneles bokparadis sa...

Helena, Ferrante är intressant läsning, hela året, Mrs Dalloway är riktig favorit, en bok som blir bara bättre av omläsning.

Monika sa...

Kanske läser jag någon gång Ferrantes Neapelkvartett, kanske inte. Nu när jag tänker på det... vi har ju redan börjat titta på nästa års semester och det lutar faktiskt åt Italien, till och med Neapelområdet :)

Hanneles bokparadis sa...

Monika, så trevligt! Då skulle Ferrante passa utmärkt :)

Veiken sa...

Jag tycker om att läsa släktkrönikor där man kan följa människor från generation till generation och in i vår tid!

Vargnatt sa...

Mrs Dalloway har jag läst :)

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, släktkrönikör är mycket trevlig läsning.

Vargnatt, livet var annorlunda i London för hundra år sedan, speciellt för kvinnor

Robert W sa...

Mrs Dalloway känns som en bok jag borde läsa.

Klimakteriehäxan sa...

Mrs D läste jag för länge sen, borde kanske läsa igen. Ferrante har jag eventuellt fått nog av.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, Mrs Dalloway av Virginia Woolf är en bok som vinner vid omläsning.

Klimakteriehäxan, Mrs Dalloway är en bok där man upptäcker nytt hela tiden.

Boklysten sa...

När ljungen blommar läste jag nyligen men har inte hunnit recensera den ännu. Har läst första delen i Ferrantes serie. Tack för tips om Mrs Dalloway!

Ett mystiskt bibliotek sa...

Fina tips! :D Mrs Dalloway vill jag läsa nån gång.

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, Virginia Woolf är inte omedelbart lättillgänglig, kräver lite av sin läsare.

Josefin, en liten historisk rundresa i Sverige, England och Italien.

KajsaLisa sa...

miss Doloway skall jag lägga på minnet har inte läst Virginia Woolf och det här verkar intressant.

Ylva sa...

Nyfiken på När ljungen blommar. Vacker titel, vacker framsida.

Lena sa...

Åh Mrs Dalloway är så bra.

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, Mot fyren av Virginia Woolf är också intressant.

Ylva, När ljungen blommar är en riktigt bra debut.

Lena, Mrs Dalloway kan jag läsa om flera gånger.

Mia Eggimann sa...

Jag har nog inte läst någon av dessa.

Hanneles bokparadis sa...

Mia, När ljungen blommar tror jag du skulle tycka om.

Mrs Calloway sa...

jag har också valt nutidshistoria

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, det som inte är alltför långt tillbaka i tiden, känns mest intressant.

Bokdamen sa...

Ferranteserien tänkte jag också på, förstås, men det fick bli lite annat den här gången.

Sara Pepparkaka sa...

Mrs Dalloway och den första boken i Elena Ferrantes kvartett har jag läst.

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, finns många bra berättelser om livet förr.

Sara, hoppas du tyckte om dem.

Åsa sa...

Mrs Dalloway har jag i varje fall läst, även om det var ett bra tag sedan. :)

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, en bok som vinner vid omläsning :)