Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

10 september 2019

Norrland - tisdagstrio

 
Gerda Antti (född i det lilla norrbottniska samhället Övertorneå), en av mina favoriter, hon har skrivit Min man David om erotik på äldre dagar.
Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra av Liza Marklund (född i Piteå).
Vittula (2000) av Mikael Niemi (född i Pajala) belönades med Augustpriset men var svår att ge ut i Finland med det olämpliga titeln (fittmyren).
 

Norrland är temat
tisdagstrion hos: Ugglan.

27 kommentarer:

Znogge sa...

Bra val fast Liza Marklund är jag lagom road av...

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, just denna bok är ingen deckare...

Mösstanten sa...

Liza Marklunds bok har jag inte läst. Gerda Antti har jag däremot läst men inte Min man David och Populärmusik från Vittula förstås, den var ju en upplevelse när den kom.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, Mikael Niemi är intressant författare.

Robert W sa...

Jag har inte läst någon av dina böcker, men har läst annat av Liza Marklund, fast det är ju i en annan genre. Jag kan förstå att det blev problem med titeln Populärmusik från Vittula. Men en teori om ordet "fitta" är att det kommer från en fornnordiskt ord som betyder våt ängsmark, vilket väl kan passa ihop med en myr. Jag vet dock inte om det finska "vittu" kan härledas på samma vis.

Mia Eggimann sa...

Du hade med den enda bok av Marklund jag inte läst.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, nja, den förklaringen har jag inte hört... dialektalt; syftar på plats med kvinnliga könsdelar - där det föddes många barn. Ett fult ord på finska som man inte skyltar med i bokaffärer eller sin egen bokhylla.

Mia, själv har jag inte läst Marklunds deckare, men uppfattat att hon är ganska feministisk.

Klimakteriehäxan sa...

Ha! Tänkte aldrig på vare sig Marklund eller Antti. Sara Lidman har jag lite svårt för av nån anledning, Niemi ska jag läsa igen.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, finns många att välja på i Norrland, Lidman skriver dialektalt, behövs ett par sidor för att komma in i det.

Boklysten sa...

Niemis bok är den enda jag läst. Och det är nog riktigt olämpligt med det ortsnamnet i Finland. Tack för tips om de andra böckerna!

Lena sa...

Hos dig var det bara böcker som jag inte läst. Tack för tipsen.

Monika sa...

Jag är ganska säker på att jag har läst Niemis bok, men det kan också vara så att jag bara har sett filmen :)

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, i folkmun kan man väl använda såna ord.

Lena, hoppas ny blir nyfiken på någon.

Monika, filmen följer boken ganska bra :)

Vargnatt sa...

Tack för fina tips! Inte läst någon av dem.

Scylla sa...

Har bara läst en titel av Gerda Antti, det var evigheter sedan och jag tyckte att den var rätt tråkig. Då. Man borde kanske anat att Vittula betydde något åt det hållet :) Jag gillar Niemi, hade gärna haft med Fallvatten eller Koka björn, men det fanns ju bara plats för ynka tre titlar.

Hanneles bokparadis sa...

Vargnatt, bra böcker allihopa!

Scylla, Gerda Antti skriver rätt stillsamma böcker, ibland vill man läsa sånt också, gillar Niemis humor.

Mrs Calloway sa...

har läst en del av Antti, men inte din titel. Marklund och Niemi har jag inte läst. däremot var Niemi har i staden på ett författarbesök för en del år sedan. passade också på att hälsa på sin syster som bor här

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, Niemi verkar sympatisk.

Bokdamen sa...

Tror inte att jag läst någon av böckerna.

Ugglanoboken sa...

Niemi gillar jag! Både Populärmusik och Koka björn var riktigt bra.

Lottens Bokblogg sa...

Niemis bok har jag faktiskt läst.

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, bra författare allihopa.

Helena, viss är Niemi bra!

Lotten, en värdig Augustprisvinnare.

Heffasbokstund sa...

Populärmusik är den enda jag känner till sedan innan. Smart val med den!

Hanneles bokparadis sa...

Heffa, mer norrländskt kan det nästan inte bli.

Sara Pepparkaka sa...

Jag hade också Niemis bok i min trio!

Åsa sa...

Niemis bok har jag läst av dessa.

Hanneles bokparadis sa...

Sara, så många bra i Norrland!

Åsa, jag gillar Niemis humor.