Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

14 oktober 2019

se The Last Time I Saw Paris by F. Scott Fitzgerald i svtPlay

(han som skrev The Great Gatsby 1925)
Jag minns Paris, amerikansk långfilm från 1954, The Last Time I Saw Paris, baserad på F. Scott Fitzgeralds novell Babylon Revisited från 1931. "Under andra världskrigets slutskede rapporterar amerikanske journalisten Charles om hur Paris blir befriat från nazisternas ockupation. I fredsyran lär han känna systrarna Marion och Helen, som båda blir förtjusta i Charles. Det slutar med att han gifter sig med den levnadsglada lillasystern Helen och de slår sig ner i Paris. De får en dotter och lyckan verkar le mot paret, men deras relation börjar snart försämras." I rollerna: Elizabeth Taylor, Van Johnson, Donna Reed, en ung Roger Moore m.fl. Se i svtPlay: HÄR.
Novellen Babylon Revisited finns: HÄR.

20 kommentarer:

Mösstanten sa...

Är den sevärd tycker du?

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, absolut om man gillar äldre filmer och Fitzgeralds böcker, bra skådespelare, fram med näsduken kanske...

znogge sa...

Den låter sevärd tycker jag!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, bra film med bra skådespelare.

Mrs Calloway sa...

just det, ja!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, en gammal goding i färg

Villa Frejas bokblogg sa...

Låter mycket sevärd.

Hanneles bokparadis sa...

Freja, absolut! Fast smaken är ju olika.

Znogge sa...

Den har jag sett men det var länge sedan...

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, riktigt bra skådespelare.

Mösstanten sa...

Jag kanske skulle leta upp novellen.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, kul, roligt om du hittar!

wiolettan sa...

Den verkar spännande.
Systern Marion kanske får en ny chans?

Hanneles bokparadis sa...

Wiolettan, du får se...

Mrs Calloway sa...

Elizabeth Taylor har jag svårt att motstå. historien verkar vagt bekant har evt sett, men jag ska minsann se om

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, vissa filmer tål att ses som, fina vyer om det gamla Paris.

Ama de casa sa...

Hur kan man veta att det var sista gången man såg Paris? Senaste fattar jag... ;-)

Hade svårt för Den store Gatsby. Den senaste versionen slutade jag att kolla på efter ett tag (har bara sett filmerna, två olika versioner), så jag tror inte att den där filmen är nåt för mig. Fast man ska ju aldrig säga aldrig :-D

Hanneles bokparadis sa...

Ama, den senaste har jag inte sett, men har boken... minns inte om jag har läst. Denna är helt annan story :)

Veiken sa...

Den filmen har jag sett för mycket länge sedan. Jag hade en pappa som ville se dom där gamla filmerna. Jag tyckte den var bra då i alla fall!

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, jag gillar se gamla filmer.