Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

06 november 2019

Gustav Adolfsdagen i Göteborg

Gustav II Adolf pekar: "Plocka upp din elcykel efter dig."
Gustav II Adolf grundade Göteborg och göteborgare äter Gustav Adolfs-bakelser.

17 kommentarer:

Veiken sa...

Förr var det mycket vanligt att man satte i sig en Gustav Adolfsbakelse 6 november, men det har avtagit med tiden! Snart är det en glömd tradition i Göteborg!

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, inte riktigt glömd, du får besöka ett konditori!

Znogge sa...

Även här brukar det finnas Gustav Adolfsbakelser i flera konditorier men jag avstår i dag.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, kan även hittas i Stockholm.

Mösstanten sa...

Aha, så ser de ut! Jag har aldrig ätit någon.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, du bor ju inte i Göteborg.

Ama de casa sa...

Vilken bra uppmaning där från den gamle kungen!
Undrar om jag kan få tag på nån sån bakelse här? Jag tror faktiskt det, men då får jag nog gå en bra bit. Om jag nu gör det så har jag ju gjort mig förtjänt av en bra bit av en sån där ;-)

Hanneles bokparadis sa...

Ama, liknande finns väl lite överallt :)

Ylva sa...

Visst är det samma som Napoleonbakelse, fast med annat pynt? Jag praoade på Domus i åttan och sålde Napoleon, de som gick sönder fick jag äta upp. Det var många...

tanthuset.blogg.se sa...

Haha, underbar text till bilden på GA!! Hoppas det hörsammas också :)
Så här ute på vischan får jag nog baka egna bakelser om jag ska ha nån och eftersom jag stundom anser mig vara ganska lat, så blir det ingen :D

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, jo, och fortfarande fattar jag inte hyr man ska äta denna hårda bakelse med mjuk fyllning... haha, tycker inte synd om dig :)

Tant, hoppas det bli ordning så att folk inte snubblar på dessa elcyklar kors och tvärs på trottoarer. Annars är det tillåtet att vara lat :)

Klimakteriehäxan sa...

Ser inte det där ut som en Napoleonbakelse - med Gustaf på toppen?

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, riktigt vass iakttagelse.

Annette sa...

Jag såg en helt annan variant på ett av konditorierna i vårt lilla närliggande samhälle, så nu blev jag ju nyfiken på vad en Gustaf Adolfsbakelse egentligen skall innehålla och hur den skall se ut. Hittade det här: "det finns ingen standardiserad bakelse utan varje region, stad eller till och med konditori har egna varianter." Kan ju förklara varför den på bilden ser ut som en Napoleonbakelse, alla bakelser fungerar som Gustav Adolfsbakelse. Fin mugg förresten!

Hanneles bokparadis sa...

Annette, saxofonspelande makens mugg ❤️ Huvudsaken är väl att man minns, det finns flera varianter i Göteborg... som det finns semlor utan mandelmassa!!

Kerstins bokblandning sa...

Själv är jag född och uppväxt i en församling som heter Gustav Adolf, tänker mest på det den dagen :)

Hanneles bokparadis sa...

Kerstin, nostalgi... hoppas ni åt bakelser :)