Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

07 november 2019

fars dag - helgfråga

läser vi något bra just nu?... undrar Mia i Helgfrågan.
Lyssnar på polska Nobelpristagaren Olga Tokarczuk.
.
Fars dag firar vi sporadiskt nu när barnen flyttat hemifrån.
Mias Helgfråga

15 kommentarer:

Robert W sa...

Jag är nyfiken på Jakobsbreven av Olga Tokarczuk.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, jag lånade Jakobsbreven för några månader sedan men kom inte så långt, men intressant bok.

Bokdamen sa...

Läser kanske något av Olga vid tillfälle, mycket som en vill läsa...

Mrs Calloway sa...

Styr din plog över de dödas ben gick som radioföljetong för några år sedan. då lyssnade jag och tyckte att den var mycket speciell

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, precis, många bra böcker man vill läsa.

Mrs Calloway, precis den håller jag på att lyssna.

Klimakteriehäxan sa...

Åhå, där kom Mrs Calloway med en intressant upplysning - det är en gammal radioföljetong! Och jag som var så impad av att redaktionen hade kanonkoll och hade serien klar när priset delades ut ... Själv har jag bara ett par avsnitt kvar, tycker den är riktigt bra med en del väldigt finurliga språkliga vändningar.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, precis, många av Olga Tokarczuks böcker finns översatta till svenska.

Mia Eggimann sa...

Jag hade aldrig hört talas om denna författare innan hon fick priset.

Hanneles bokparadis sa...

Mia, Olga Tokarczuk va i alla fall översatt till svenska.

Scylla sa...

Har tänkt att jag ska lyssna på Tokarczuk via P1 jag också, men det blir inte den här månaden. Den ligger kvar ett bra tag. Och så har jag ju Daghus natthus på vänt i bokhyllan.

Lottens Bokblogg sa...

Olga har inte hamnat på min läslista trots priset. Inte än i alla fall.

Hanneles bokparadis sa...

Scylla, man hinner inte allt, bra att böcker kan vänta.

Lotten, Olga har även skrivit lättillgängliga noveller.

Lena sa...

Jag är oerhört hyfiken på Tokarczuks böcker.

Åsa sa...

Ännu en Nobelpristagare jag aldrig hört talas om, behöver ju inte va sämre för det förstås. ;)

Hanneles bokparadis sa...

Lena, Tokarczuks noveller är fina.

Åsa, omöjligt att hålla reda på alla.