Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

29 december 2019

Kronos av Witold Gombrowicz

"Historien kom oss till undsättning. Berlinmuren föll den 9 november 1989. Det var ett unikt ögonblick för den förbjudna konsten, även Gombrowicz verk. Polen skulle bli ett fritt land och tog slutgiltigt över Paris-Kulturas roll, som under nästan fyrtio år hade sörjt för den polska litteraturens överlevnad, och utan vilken Dagboken säkert inte skulle ha funnits." Förord av Rita Gombrowicz
Kronos (2018) av Witold Gombrowicz, en av den europeiska 1900-talslitteraturens centralgestalter. På slutet av 60-talet utgavs hans dagböcker, vad ingen då visste är att Gombrowicz parallellt förde en annan hemlig dagbok: Kronos. Med änkan Rita Gombrowicz godkännande gavs Kronos ut på polska 2014 och föreligger nu i svensk översättning. Om Dagboken 1-3 var ämnad för den litterära världen är Kronos den personliga kommentaren, oumbärlig för alla Gombrowicz-fans. Kronos är illustrerad med ca 50 svartvita fotografier.
Intressant, detaljerat, personligt, massa fotnoter.
Flera smakbitar: HÄR.

26 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

Kronos verkar intressant. besvärligt med två dagböcker. jag klarar inte ens av en

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, själv har jag bara en hemlig dagbok... som barnen får läsa i framtiden, min mor har slängt sina dagböcker

Hanna sa...

Hörde ett radioprogram om Kronos och den verkar väldigt intressant, men de förespråkade parallelläsning. Känns som ett jätteprojekt?

Lottens Bokblogg sa...

Tack för smakbiten. För dagbok, men inget för omvärlden att läsa.

Christina Karlsson sa...

Vad spännande med en hemlig dagbok!

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, intressant, inga t6unna böcker, får nog bli senare projekt, jag har lyssnat på översättaren Irena Grönberg.

Lotten, en intressant dagbok för omvärlden.

Christina, speciellt när inbehållet är spännande!

Villa Frejas bokblogg sa...

Okänd för mig.
Men nu minns jag att det är dags för en smakbit. Jag får ta och skriva ner en...

Sara Pepparkaka sa...

Jag skulle inte hinna skriva ens i en dagbok, än mindre i två!

Znogge sa...

Spännande med en hemlig dagbok!

Hanneles bokparadis sa...

Freja, kul att få tips av andra bokbloggare.

Sara, trevligt att titta i ens gamla dagböcker!

Znogge, här är det väldigt intressant historiskt innehåll!

Robert W sa...

Är smakbiten skriven av författarens änka?

Åsa sa...

Tack för smakbiten! Kände inte till boken, fotografier i en sådan typ av bok ger alltid mer substans.

Boklysten sa...

Låter intressant men ingenting som jag skulle orka med just nu. Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, jag skrev att förordet har författarens änka skrivit, det förklarar lite av bokens historiska värde.

Åsa, polska författare har väl inte varit storsäljare i Sverige tidigare.

Boklysten, intressant men ganska mastigt.

Scylla sa...

Den där lät intressant!

Hanneles bokparadis sa...

Scylla, intressant och mastigt, författaren har mycket att berätta!

Bokdamen sa...

Låter lite intressant. Men verkar mastig. Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, historia är intressant, annorlunda läsning.

Monika sa...

Har läst en annan bok av honom och den passade mig inte alls. Kan lätt föreställa mig att en privat dagbok är skriven på ett sätt som jag inte heller skulle gilla.

Hanneles bokparadis sa...

Monika, en allmängiltig privat dagbok.

Paula sa...

Jag är dessvärre inte så litterärt bevandrad att jag ens känner till författaren! Dagbok började jag skriva som tioåring, höll på till och från genom åren. Mamma lämnade efter sig dagböcker som nog inte var avsedda för mina ögon, hon dog ung och oväntat. Jag blev otroligt ledsen av hennes dagböcker för hon hade blivit en bitter kvinna som var missnöjd med både mig, hennes dotter, hennes äkta män och livet i största allmänhet. Tragiskt...
Tack för smakbit och Gott nytt År

Kajsa sa...

Jag är inte säker på hur många dagböcker jag påbörjat i mitt liv, det är alldeles för många. Det enda jag vet är att jag aldrig skrivit klart i en endaste. Författaren är ny för mig. Tack för smakbiten!

Sara sa...

Tack för intressant smakbit!

Hanneles bokparadis sa...

Paula, litterärt bevandrad behöver man inte vara för att vara intresserad av Witold Gombrowicz, inte nödvändigt att kokettera med sin "okunnighet", räcker att vara nyfiken.

Kajsa, det är kul att titta i sina gamla dagböcker, så mycket man glömmer.

Sara, en tid och värld somjag inte vet så mycket om, men därför är det lärorikt att läsa böcker.

Lena sa...

Verkar vara en intressant bok.

Hanneles bokparadis sa...

Lena, intressant om skar jag inte känner till så väl.