Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

09 mars 2020

Sara - Authors and Characters

Se Interfloras hyllning till Sara Danius: HÄR.
Sara Danius, professor i litteraturvetenskap, en nytänkande forskare har skrivit om Marcel Proust, James Joyce, Thomas Mann och Gustave Flaubert.
Där rosor faktiskt dör (2019) av Ewa Klingbergs Tranan-serien har annorlunda och intressant tema. Huvudpersonen Sara åker till Tranås för att fira sin moster Majkens 70-års dag, hon får plötsligt uppgiften att leda verksamheten efter ett dödsfall. Som tur så har Sara utbildning som ekonom och familjejurist, men någon begravningsentreprenör är hon inte. Majken är inte glad åt att hon vill modernisera verksamheten.

"Berätta om en författare och en litterär karaktär som båda bär veckans utvalda namn" Authors and Characters - utmaning hos: Lyran.

17 kommentarer:

Robert W sa...

Sara Danius var ett bra val. Klingbergs bok har jag inte läst.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, Klingbergs serie om begravningsbyrån är riktigt bra.

Klimakteriehäxan sa...

Gick specifikt till Norrmalmstorg för att se Saras blomklänning, men den var redan b0rta!!!!

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, synd, men du kan se bilderna i min länk.

Hanna sa...

Fastnade också för Danius. Där rosor faktiskt dör har jag tänkt läsa, men inte kommit mig för. Såg en jättefin film om en japansk begravningsbyrå,och sen har jag varit nyfiken på miljön.

Scylla sa...

Åh, fina Sara Danius! Tack för länken, jag hade bara sett några få av blomsterarrangemangen tidigare.

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, svärdotter har jobbat som begravningsentreprenör, men kyrkvaktmästare bättre när man har småbarn.

Scylla, Sara Danius hade mer att ge.

Lyrans Noblesser sa...

Underbar hyllning av Sara D och andra kvinnor. Jag skäms att erkänna att jag inte läst ngt av denna kvinna, vars intellekt jag så beundrar. Måste åtgärdas.

Mia Eggimann sa...

Knytblus Sara var ett bra val. 👍

Mrs Calloway sa...

Sara Danius har jag naturligtvis också. hon var en favorit. och är

Hanneles bokparadis sa...

Lyran, du hinner plocka fram Sara Danius, hon skriver lätt om svår saker.

Mia, jag beundrar henne på många sätt.

Mrs Calloway, glad att jag har hennes böcker.

KajsaLisa sa...

Oj, hänger inte med här, har det men namnsdag att göra?

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, inte direkt, Lyran har valt några namn varje vecka.

Veiken sa...

Där rosor aldrig dör bör vara en bok som jag tycker om! :)

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, en bok om livet och allvar.

Åsa sa...

Läst annat av Klingberg, dock inget av Sara Danius.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, Tranan-serien är intressant läsning.