Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

10 mars 2020

Asien - tisdagstrio

En isbjörns memoarer (2019) av Yoko Tawada är en fabel av isbjörnar i tre generationer.
Inget att avundas : vardagsliv i Nordkorea av Barbara Demick.
Afghanistan över en kopp te av Afghanistankännaren Nancy Hatch Dupree innehåller 46 krönikor från den oroliga perioden 1995 till 2007.
 

Asien
temat tisdagstrio hos: Ugglan.

28 kommentarer:

Znogge sa...

Intressant trio men ingen jag läst.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, ganska blandat asiatiskt.

Monika sa...

Jag läser inte speciellt mycket från/om Asien, av någon anledning. Dessa tre kände jag inte ens till.

Ugglanoboken sa...

En isbjörns memoarer skulle jag vilja läsa. Tack för tipsen!

Hanneles bokparadis sa...

Monika, lite äldre och en ganska ny bok.

Helena, oko Tawada är intressant japansk författare.

Mösstanten sa...

Intressant trio. Isbjörnsboken blir jag nyfiken på.

Sara Pepparkaka sa...

Fin trio, jag fick bra tips!

Klimakteriehäxan sa...

Om livet i Nordkorea har jag läst flera jättebra skildringar, men inte den du lyfter fram.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, en främmande värld som jag inte besökt.

Sara, var så god, läsvärda alla tre.

Klimakteriehäxan, jag läst ett par andra böcker om Nordkorea, alla lika hemska.

wiolettan sa...

Dom där böckerna var helt nya för mig, inte läst någon av dom.

Hanneles bokparadis sa...

Wiolettan, visst är Asien stort och intressant, vet så lite.

Robert W sa...

Vardagslivet i Nordkorea är nog inget att avundas.

C.R.M. Nilsson sa...

Vilka intressanta tips :)

Ama de casa sa...

"En fabel av isbjörnar"? Inte visste jag att isbjörnar kunde skriva fabler? Man lär så länge man lever... ;-)

Boklysten sa...

Har läst Inget att avundas och två av Afghanistanböckerna. Tack för tips om de andra!

Mrs Calloway sa...

jag gillar ofta asiatiska författare, men isbjörnsmemoarerna förstod jag mig inte på. vad tyckte du om den? kan inte se att du skrivit något om den ?

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, har sett dokumentärer i svt, intressant och beklämmande.

C.R.M. Nilsson, Asien är intressant, vill veta mer.

Ama, fabler kan du också skriva...

Boklysten, var så god, du läser ju mycket.

Mrs Calloway, lyssnade på Yoko Tawada när hon var i Göteborg.

TinaO sa...

Yoko Tawada har jag läst annat av, men då på tyska. De andra var helt okända för mig. Tack för tipsen!

Lena sa...

Bokhandlaren i Kabul är den enda av dina som jag läst. Tack för tipsen.

Hanneles bokparadis sa...

TinaO, så mycket tyska kan jag inte, nyfiken p¨henne, vill läsa mer.

Lena, det finns mycket intressant från Asiens alla länder.

Cinnamon sa...

Bokhandlaren i Kabul är den denda av dina som jag läst. Tack för tipsen om de andra!

Bokdamen sa...

Inte läst någon av dessa, intressanta tips!

Vargnatt sa...

En isbjörns memoarer är jag jättenyfiken på!

Hanneles bokparadis sa...

Cinnamon, en annan värld, intressant läsning.

Bokdamen, roligt att resa i läsfåtöljen.

Vargnatt, tror du skulle gilla den!

BP sa...

Har sett några bidrag till Tisdagstrion och är förvånad över att ingen har nämnt James Clavells "Shogun"-böcker från 1970- och 1980-talet, för att inte tala om Haruki Murakamis "Mordet på kommendören" del 1 och 2 från 2019. Clavells böcker slukade jag och Murakamis böcker sträckläste jag också. De var otroligt speciella.

Hanneles bokparadis sa...

BB, tack för passande tips.

Åsa sa...

Bokhandlaren i Kabul har jag i varje fall läst, den var bra.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, tänk att få resa till Kabul i läsfåtöljen.