Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

12 oktober 2018

Maryse Condé tilldelas Den nya akademiens litteraturpris

Initiativet till priset togs då det i år inte delas ut något Nobelpris i litteratur. Nya Akademien består av 117 svenska kulturpersonligheter och det är bibliotekarier som nominerat de första 47 namnen som slutligen blev tre slutkandidater. The Guardian skriver: HÄR.
inte läst något av Condé än, men snart

16 kommentarer:

Läsvärd eller inte sa...

Okänd författare för mig så jag får kanske ta och läsa något

Hanneles bokparadis sa...

jag har inte läst heller, mycket finns översatt till svenska, jag hann springa till biblioteket och låna en bok.

Ama de casa sa...

Det blev verkligen en röra där i akademien... Helt sanslöst egentligen.

Hanneles bokparadis sa...

Ama, helt onödigt... tänk att en utomstående tölp lyckas ställa till så.

KajsaLisa sa...

Ny akademi är ingen dum ide, den nuvarande verkar minst sagt slut.

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, ändå önskar jag att detta blir tillfälligt

Annette sa...

Jag undrar hur de skall kunna reda upp i Svenska Akademien, särskilt som Horace Engdahl & co sitter kvar. Jag saknar Svenska Akademiens utdelning av Nobelpriset i litteratur. Den här författaren är ny för mig.

Hanneles bokparadis sa...

Annette, just nu är väl ett av problemen att kulturmannens fru envisas med att sitta kvar... jag saknar också Akademiens utdelning, känns lite tomt.

Mösstanten sa...

Visst känns det lite tomt att inget nobelpris i litteratur delas ut i år. Jag har för mig att jag har läst något av Condé men när jag tittar på hennes titlar så blir jag osäker. Kanske har hon bara varit uppskriven i läslistan i den där anteckningsboken som kom bort.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, jag blir nyfiken på Condé, vilken katastrof att tappa sin anteckningsbok...

Mösstanten sa...

Vid närmare eftertanke tror jag att jag har läst Färden genom Mangroven. Men jag kan ju inte säga något vettigt om den.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, vissa böcker glömmer man.

Klimakteriehäxan sa...

Har inte heller läst, men mitt intryck är att hon är värd nåt pris!

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, hon har fått priser och är ofta uppe på diskussion.

Bokskorpionen sa...

Bra initiativ att bilda en ny akademi, tycker jag, och att de delat ut ett pris också. Jag har dock inte läst någon av pristagarens böcker, men jag har fått intrycket av att hon är mycket läsvärd. Tack vare Nya akademin fick jag upp ögonen för henne.

Hanneles bokparadis sa...

Bokskorpionen, mycket bra initiativ, känns annars tomt utan Nobelpris i litteratur.