Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

01 februari 2021

är Samfundet De Nio bättre än Svenska Akademien?

Sara Stridsberg hoppade av Svenska Akademien i samband med Akademiens kris med #meetoo, men har nu blivit invald i Samfundet De Nio. Stridbergs romaner i urval: Darling River (2010), Beckomberga Ode till min familj (2014) och Kärlekens Antarktis (2018). Pjäser i urval: Medealand (2009), Dissekering av ett snöfall (2012) och Konsten att falla (2015).

De Nio verkar i det tysta, ger ut litterära priser och ger ut intressant Litterär Kalender varje år med bra läsning. Kalendern har  knappt funnits på biblioteken i Göteborg, jag bad bibliotekarien beställa.

Stol nr 1 innehas av Anna Williams f. 1957, professor.
Stol nr 2 innehas av Nina Burton f. 1946, fil. dr., författare
Stol nr 3 innehas sedan 2017 av Jonas Ellerström f. 1958, Författare, översättare, förläggare.
Stol nr 4 innehas sedan 1993 av Kerstin Ekman.
Stol nr 5 innehas av Gunnar Harding f. 1940, författare, redaktör för De Nios Litterära Kalender.
Stol nr 6 innehas av Sara Stridsberg f 1971, författare och dramatiker.
Stol nr 7 innehas av Niklas Rådström f. 1953, författare, professor.
Stol nr 8 innehas sedan 1999 av Madeleine Gustafsson f. 1937, författare, kulturskribent.
Stol nr 9 innehas sedan 1995 av Johan Svedjedal f. 1956, professor, litteraturkritiker.

Samfundet ska bestå av nio ledamöter, fyra kvinnor med jämna nummer och fyra män med udda samt en ordförande, man blir vald på livstid, läs om Nior: HÄR.

16 kommentarer:

Christina Karlsson sa...

Det verkar till att vara en fin samling. Har hört om dem i något sammanhang men det är nog mest i samband med något pris som du skriver, tack för länken den ska jag undersöka närmare.

God fortsatt läsdag!
Christina

Mösstanten sa...

Det är bra att det enligt statuterna ska vara jämn könsfördelning. Jag håller med om att de verkar i det tysta. Det är inte mycket vi hör om samfundet de nio. Men där är några verkligt tunga författarnamn.

Hanneles bokparadis sa...

Christina, jag kom i kontakt första gången med Samfundet De Nio på Bokmässan, inte så ofta man läser om dem.

Mösstanten, verkligen tunga författarnamn, under Samfundets deras hela tid.

znogge sa...

Jag har hört talas om dem men insett att de verkligen verkar i det tysta. Kanske lite för tysta tänker jag...

Ha en bra start på den nya veckan!

wiolettan sa...

Det samfundet hörs inte mycket, i alla fall så känner jag det så, men det är många kända författare med.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, skulle vara intressant att höra lite mer om deras verksamhet.

Wiolettan, oerhört kompetent samling.

Ama de casa sa...

De Nio har jag bara hört talas om en gång tidigare och det var nog här hos dig om jag inte minns fel :-)

Hanneles bokparadis sa...

Ama, toppen att du lär dig nytt här 😀

Klimakteriehäxan sa...

Har läst och gillat Stridsberg, åtminstone tre av hennes böcker.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, Stridsberg är duktig, kan skriva om tuffa ämnen.

Hanna / Rak i ryggen sa...

Tänkvärd rubrik. De är i alla fall mer jämställda.

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, jämställda från allra första början, hundra år.

KajsaLisa sa...

Låter bättre än Akademin, som verkade bestå av ett prettogäng i föreningen för inbördes beundran, som inte verkar kunna hålla fingrarna i styr, när det kommer in kvinnor.
Skrev det här om Akademin för en massa år sen.
https://kajsalisasblogg.wordpress.com/2011/10/06/tomas-transtrommer-skriver-inga-sexmetaforer/

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, men den som var värst var inte ens med i Svenska Akademien...

Lyrans Noblesser sa...

Uppfattar det som en oerhört kompetent grupp, som inte har så stora behov av att framhäva sig i alla lägen. Har lyssnat på valda delar av gänget på Bokmässan och blivit rätt imponerad.

Hanneles bokparadis sa...

Lyran, första gången träffade jag också på De Nio på Bokmässan.