Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

02 februari 2021

illustrerade böcker

1 Things a Lady Would Like to Know (1875) av Henry Southgate, vackert illustrerad, recept för alla årstider, för alla 365 dagar per år, helt fantastisk kokbok för en anglofil. Fint alfabetisk register över alla recept, exempelvis Victoria Pudding.
2 Paris under Eiffeltornet (1889) av Richard Kaufman, vackert illustrerad.
3 Hittat på loppis Ny illustrerad svensk litteraturhistoria Del 4: Åttiotal - Nittiotal av E.N. Tigerstedt (1955) väldigt underhållande, man läser en bit då och då. Just denna del handlar väldigt mycket om Strindberg. Det deppiga är att alla (!) skribenter är manliga professorer - väldigt få kvinnliga författare presenteras.

Illustrerade böcker - temat tisdagstrio hos: Ugglan.

24 kommentarer:

Ugglanoboken sa...

Things a Lady Would Like to Know verkar kul! Du har verkligen många skatter i ditt bibliotek!

Hanneles bokparadis sa...

Helena, ja, jag har många skatter, älskar att läsa dessa gamla böcker ibland.

Znogge sa...

Så fint med illustrerade böcker. Lite tråkigare med den manliga dominansen bara men tyvärr en spegling av hur samhället såg ut. Bättre nu men i mål är vi inte.

Trevlig tisdag!

Mösstanten sa...

Härliga exempel du har, gamla fina illustrationer. Men hur kvinnor har behandlats - mest inte förstås - i litteraturhistorien kan göra en arg.

Monika sa...

Alla tre är okända för mig. Det är väldigt sällan någon illustration i de böcker jag läser. Tyvärr.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, man kan läsa mycket intressant av gamla böcker, tänk att männen kunde ta så mycket plats, överallt, ha en bra dag!

Mösstanten, skönt att man lyft fram kvinnorna nu, tänk att männen lyckats hålla kvinnorna nere så länge.

Monika, lite speciella böcker som kanske inte finns i alla bokhyllor.

Klimakteriehäxan sa...

Då vet vi vad det blir på matbordet hos dig i dag: Victoria Pudding! Smaklig måltid!

Ama de casa sa...

Vi har flera illustrerade böcker i vår lilla bokhylla. Jag brukade köpa "bilderböcker" om rymden till Anders som är väldigt fascinerad av universum. Själv har jag bilderböcker om exempelvis Hasse&Tage och ABBA :-)

Robert W sa...

Things a Lady Would Like to Know kan nog vara roligt att titta i för att se om man kan hitta något att laga till, även om det engelska köket inte har det bästa ryktet om man säger så...

Mrs Calloway sa...

Victoria Pudding låter intressant. fina gamla böcker

Ett mystiskt bibliotek sa...

Den engelska kokboken är ju otroligt vacker! Önskar jag kunde få tag på sådana böcker.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, det är nog en efterrätt, älskar brittiska puddingar 🇬🇧

Ama, jag tycker om bilderböcker, har köpt om rymden till äldsta barnbarn.

Robert W, den engelska maten är bättre än sitt rykte 🇬🇧

Mr Calloway, jag är väldigt förtjust i gamla kokböcker.

Lena sa...

Tack för intressanta tips.

Vargnatt sa...

Den första boken ser ju väldigt vacker ut!

Hanneles bokparadis sa...

Josefin, bryder sin plats och intressant läsning 🇬🇧

Lena, antikvariatfynd.

Vargnatt, de är verkligen vackra dessa gamla böcker.

femfemman sa...

Kokboken verkar spännande. Enda kruxet, engelska mått ska omvandlas till våra svenska...

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, det lär man sig lätt och jag har såna mått.

Cinnamon sa...

Vilken rolig blandning på böcker du har. Kände inte till någon av dem.

Hanneles bokparadis sa...

Cinnamon, jag är svag för gamla vackra böcker.

Boklysten sa...

Den första boken blir jag otroligt sugen på. Tack för tips!

KajsaLisa sa...

Frågan kanske är hur många kvinnliga författare förlagen släppte fram på den tiden.

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, riktigt intressanta tips, en tidsdokument, mathistoria är kul.

KajsaLisa, så kan det också vara, orättvist på alla sätt.

Åsa sa...

Tre olästa för mig. Kul med illustrerade kokböcker. Riktigt gamla kokböcker är ju sådana.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, jag är lite svag för gamla kokböcker.