Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

31 januari 2021

Himlen ska gråta blod av Sigbjörn Mostue

"Och vad ska man egentligen säga i en sådan situation? Några människor har bestämt sig för att deras politiska, eller i vår tid mer religiösa, ståndpunkt är så strålande, sann och allena saliggörande att de med all rätt på sin sida kan beröva andra människors frihet, hota dem och gärna också avrätta dem. För att nå det heliga målet är alla medel tillåtna. Religiösa ledare har på förhand droppat gift i deras öron genom att försäkra dem om att ifall allt går snett och terroristerna själva omkommer, något det är stor risk för, är deras gud ändå så nöjd med insatsen att de heliga krigarna genast kommer till paradiset, där de under evig tid kan förlusta sig med ett helt harem vackra jungfrur med rådjursögon - som en extra bonus från den allsmäktige.
    Ibland växer mitt människoförakt så det är svårt att bära.
" (sid 31)
Himlen ska gråta blod (2021) av Sigbjörn Mostue berättar om den cancersjuke före detta elitsoldaten Even Stubberud ger sig ut på det som är tänkt att vara hans sista uppdrag: Ett förhållandevis rutinmässigt eskorterande av en terrorist till Somalia. Men flyget från Oslo blir kapat och terroristen fritagen. Kaos uppstår på planet. Och den enda som skulle kunna rädda de 245 passagerarna är en obeväpnad, sjuk man utan flygerfarenhet. Boken är nominerad till Rivertonpriset i kategorin bästa kriminalroman, kommer att bli film. Hiskligt spännande med stark närvaro.
                                                                    Modernista.                       Flera smakbitar: HÄR.

25 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

den låter onekligen mycket spännande. okänd hittills för mig. tack för smakebiten!

Monika sa...

Den funderar jag på om jag ska försöka hinna läsa ganska snart. Verkar passande att läsa nu, när man inte kan flyga någonstans och inte behöver vara orolig för att flyget ska bli kapat. Eller något annat hemskt.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, det är väl bra att få tips om böcker man inte känner till

Monika, lite så, spännande och man känner verkligen att man är närvarande och med på planet.

Maria sa...

Den låter spännande! Nu är jag ju lite flygrädd, men det får väl gå.

Ama de casa sa...

Låter spännande, tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Maria, själv är jag inte flygrädd, gillar faktiskt... men nu har jag nästan glömt hur det är att flyga.

Ama, väldans spännande välskriven bok.

Klimakteriehäxan sa...

Låter spännande!

Lottens Bokblogg sa...

Den här fick jag oväntat, så den står i hyllan och väntar. Är rätt nyfiken på den!

Anna sa...

Jag började läsa den men läste faktiskt inte klart, en arbetskamrat tog över och hen gillade mycket!

Znogge sa...

Tack för tipset! Den gör jag en notering om.

Trevlig söndag!

Robert W sa...

Den boken läser jag också nu.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, riktig spännande och välskrivet.

Lotten, du kommer att ha en fin lässtund.

Anna, det förstår jag, boken har sån otrolig närvaro, läskigt när man känner att man själv sitter med i planet!

Znogge, intressant att läsa vad du tycker, som inte är så förtjust i att flyga, ha en bra dag.

Åsa sa...

Jamen det där lät ju riktigt spännande! Tack för smakbiten.

astridterese sa...

Jeg har bare lest fantasybøker for barn av Sigbjørn Mostue. Jeg visste forsåvidt at han også hadde skrevet denne typen bøker, men de har aldri fristet meg helt :-)
Ha en riktig fin søndag!

Cinnamon sa...

Tack för smakbiten! Ska kolla upp den

Bokdamen sa...

Åh fler som läser denna, känner inte till boken. Tack för smakbiten!

Lena sa...

Har boken väntandes i bokhyllan och hoppas på att läsa den snart. Den verkar så bra. Tack för smakbiten.

Paula sa...

Lutar mig tillbaka och inväntar på ev. film eller tv.-serie, verkar finnas stoff i boken för det. Tack för smakbit. Vilket fint foto från burspråket, hemma hos dig förstår jag. och den värmande brasan, vilken mysig läshörna

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, en annorlunda riktigt bra bok som kommer att bli film.

AstridTerese, denna är min första bok av författaren.

Cinnamon, spännande läsning, sånt har ju dessutom hänt.

Paula, denna kommer att bli film, headern är från ett brittiskt hotell

Augusta sa...

Noen ganger må det en svenske til for at jeg skal få med meg norske forfatteres nye bøker :)
Har lest Moestues fantasybøker (da jeg hadde små barn) og likte de godt.
Det frister med en spennende krim

Villa Frejas bokblogg sa...

Tack för spännande smakbit. En okänd bok för mig.

Hanneles bokparadis sa...

Augusta, det finns ju många bra norska författare :)

Freja, en väldigt färsk spännande bok.

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, en intressant norsk författare, helt ny spännande verklighetsnära bok.

Mösstanten sa...

Den här boken kände jag inte alls till. Inte alls dumt att få tips på en spännande bok.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, helt ny norsk spännande läsvärd bok.