Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

30 juni 2019

För Marie Claire av Inger Edelfeldt

"Jag är hypnotiserad, besatt. Jag vet inte om det är intressant, jag vet inte om en människa kan förklara sin besatthet för en annan. Istället borde jag uträtta någonting därute i världen, besegra något, förändra något, bli något. Men Marie Claire kräver min uppmärksamhet; det jag gör därute, gör jag halvhjärtat." (sid 102)
För Marie Claire finns i Novellerna av Inger Edelfeldt och berättar om mannen som beundrar Marie Claire, han vill se ut som hon, ha samma kläder och sminka sig som hon. Han är nervös, har köpt tårta för hans vänner ska komma. De ringer på men han vill inte öppna.


Novell IV hos Ugglan:
12. Läs en novell med ett efternamn i titeln.

Inga kommentarer: