Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

23 mars 2022

vinnare av Finlandiapriset 2021 Taivaallinen vastaanotto av Jukka Viikilä

Taivaallinen vastaanotto (2021) av Jukka Viikilä vinnare av Finlandiapriset 2021. Taivaallinen vastaanotto är en berättelse om ensamhet, en livsfarlig sjukdom och en roman. Författaren Jan Holm hamnar plötsligt på operationsbordet – det visar sig att blodet i hans hjärta runnit åt fel håll under en längre tid. När Holm kommer ut från sjukhuset ger han ut en personligt hållen roman som får ett blandat mottagande. Boken kommer väl på svenska så småningom. Vi läste boken med bibliotekets finska bokcirkel, intressant annorlunda bok.

År 2016 tilldelades Jukka Viikilä Finlandia-priset för romanen Akvarelleja Engelin kaupungista. Finlandia-voittajan odotettu toinen romaani on kuriton kertomus yksinäisyydestä, hengenvaarallisesta sairaudesta ja romaanin vastaanotosta. Kirjailija Jan Holm joutuu pikaiseen leikkaukseen: veri hänen sydämessään on kiertänyt väärään suuntaan ties kuinka kauan. Holm julkaisee sairaalasta päästyään omakohtaisen romaanin, josta ja jonka kirjoittajasta jokaisella on pian mielipide. Taivaallinen vastaanotto on tuhannen aiheen ja henkilön romaani, jossa on vahva omakohtainen ydin. Se on kommentaari, tutkimus, sanasto, palaute ja google-haku, villi selitysteos sekä moniääninen kertomus lukevista helsinkiläisistä.

2 kommentarer:

Mösstanten sa...

Roligt att få finskt boktips. Vi får hoppas att den kommer på svenska. Jag har aldrig hört talas om författaren, jag är nog inte så insatt i den finska litteraturen.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, det tror jag, väldigt mycket ny finsk litteratur översätts, ifall det inte är finlandssvensk författare, Kjell Westö skriver på svenska.