Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

27 augusti 2020

ingen skräppost - helgfråga

Besväras ni av s.k Skräppost? undrar Mia i Helgfrågan. inte direkt, det mesta hamnar direkt i Skräppostlådan i hotmeil, jag kollar att inget viktigt hamnar där, nu har det varit mycket om att låna pengar.

Mias Helgfråga
Bonusfråga: Hösttips: plocka bär och frukt i naturen eller gå till olika Självplock. I många städer finns ställen där man får plocka frukt, många trädgårdsägare lägger ut i facebook att man får plocka äpplen och annat.

27 kommentarer:

tantaugusta sa...

Det är mycket gott som mognar nu, själv är jag väldigt förtjust i att göra äppelpaj så här års. Plommon verkar vi tyvärr inte få några då de är angripna av något.

Hanneles bokparadis sa...

tant Augusta, i år får vi mycket egna äpplen, ibland lägger vi bara kryddade äppelklyftor i ugnen med en klick smör ❤️

Veiken sa...

Just nu hamnar alla nya kontakter i skräpet. Det är nytt för mig. Nu måste jag kolla skräpposten varje dag. Vi har begärt in en del offerter. Det kanske finns en mening med att just dom mejlen hamnar där! Hahaha!

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, smart att kolla skräppostlådan ibland :)

Klimakteriehäxan sa...

Verkar som om äppelskörden är väldigt olika på olika ställen i landet. Tur för den som har, köpäpplen är märkvärdigt dyra i år.

Robert W sa...

Det blev väldigt mycket äpplen i år, men många ruttnar på grenen. Det bär mig emot, men jag kanske får överväga att bespruta träden/frukten nästa år.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, kanske känner du någon med trädgård som delar med sig av överflödet.

Robert W, olika besvär finns bara vartannat år, vänta och se.

femfemman sa...

Lingonen färgar skogsmarken röd. Det är bara att gå ut och ta för sig.
Skräppost? Kan i undantagsfall vara något viktigt som hamnar där. Men inte ofta. Däremot är det mycket skräp i mailen. :)//Anna-Lena

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, härligt med så mycket lingon!

Mrs Calloway sa...

jag saknar vårt gamla belle de Boscop - träd som en höststorm fällde. min mamma gjorde världens godaste äppelmos på dem.

Bokdamen sa...

I skräpkorgen hamnar en hel del skräp, men kan slinka in annat också, så en får ha lite koll.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, hoppas du har planterat nytt äppelträd.

Bokdamen, jag har märkt att det är bra att kolla ibland.

Znogge sa...

Här hamnar i princip allt i skräpposten så det är inget problem.

I vår lilla håla sätter en del ut korgar med frukt så att det är fritt fram att ta. Bättre att den kommer till användning än bara ruttnar på marken.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, visst är det trevligt att dela med sig av överflödet.

Mösstanten sa...

Skräppost får jag inte mycket och hösten är fin - alltså september och oktober - sedan blir det värre, då får man kura med levande ljus och tekopp.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, jag har köpt riktigt bra regnkappa.

Lottens Bokblogg sa...

Har inte sett något på Facebook alls, men det kanske beror på var i landet man bor?

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, jag är inte så aktiv, trycker inte på allt.

tanthuset.blogg.se sa...

Bra tips där med bär o sånt...i helgen blir det lingontid!

Lena sa...

Plocka bär och frukt är mysigt.

Hanneles bokparadis sa...

Mia, trevligt, sett mest blåbär och björnbär.

Lena, verkligen!

KajsaLisa sa...

Själv ser jag fram mot svampplockning, men det är för torrt än.

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, nu har det regnat på nätterna.

Åsa sa...

Det verkar bli bara färre och färre som plockar bär och svamp i skogen, så var det ju inte förut. Undrar varför? Lågstatus kanske... Jag har väl inte alltid kunnat plocka (p.g.a. yrsel) men viljan har alltid funnits där! :)

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, livet var annorlunda förr... men nu har vi en hälsotrend, förändring på gång..

Mia Eggimann sa...

Jag har fått jättemycket skräppost på bloggen.

Hanneles bokparadis sa...

Mia, så tråkigt, vem vill göra sånt...