Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

03 september 2021

Thank you for the music


1 Vilken artist eller band skulle du gärna se göra en comeback? David Bowie och Frank Zappa.
2 Om du bara fick lyssna på en artist/ett band i ett år, vilken/vilket skulle det bli? David Bowie och Frank Zappa.
3 Vad spelar du mest för typ av musik? göteborgsk lokalradio, maken spelar saxofon, gymmet.
4 Har du något speciellt musikminne? Bruce Springsteens konsert 1981 i Göteborg.
5 Vilken artist eller band gjort första stora intrycket när du var barn? minns när Elvis Presley sjöng Tutti Frutti i radio. I tonåren hade The Monkees show i tv, veckans höjdpunkt, köpte deras skivor, och Beatles, men fick inte lyssna på musik när pappa kom hem.

                               Thank you for the music Fem en fredag hos: ElisaMatilda.

25 kommentarer:

Orsakullan som blev mamma vid 20 – Dalaliv, finporslin & pudelliv! sa...

Många härliga som funnits genom tiderna :D

Hanneles bokparadis sa...

Orsakullan, något för varje smak, kul att vara nostalgisk 😀

Geddfish ♥ sa...

Elvis och Tommy Steele kom ju lite senare, jag skrev Alice Babs ;)

Mrs Calloway sa...

ibland blir en alldeles tvungen att lyssna på en viss gammal låt

Ama de casa sa...

Jag minns när jag såg ABBA uppträda i Skellefteå Folkets Park 1974 - samma år som dom vunnit Storschlagern, alltså. Nu tänds ju hoppet att få se dom igen :-D

Hanneles bokparadis sa...

Geddifish, jag bodde i Finland 🇫🇮

Mrs Calloway, visst blir man glad när man hör något gammalt bekant i radio 🎼

Ama, wow, det måste ha varit häftigt!

Znogge sa...

David Bowie var en alldeles fantastisk artist som jag lyssnat på mycket genom åren.

Trevlig fredag!

Scylla sa...

Oj, gillade inte pappa musik? Eller var han bara trött och ljudkänslig efter jobbet? Zappa är en sådan där artist som varit närvarande i alla tider men som jag faktiskt aldrig lyssnat på, bara Bobby Brown.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, har dansat också mycket till Bowie-låtar, ha en bra dag!

Scylla, både och, det skulle vara tyst när han kom hem, vi hade inte mycket musik när vi var barn, tufft att som 7-åring ställa sig framför klassen och sjunga... fick direkt stämpeln som "omusikalisk" av 60-årig manlig lärare, trodde på det några decennier...

Robert W sa...

The Monkees har jag också med i mitt svar!

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, jag tittade och lyssnade på Monkees i Finland 🇫🇮

Susie på Stjärnarve... sa...

Tänk, det är inte alls några av mina favoriter - men det är tur att alla inte gillar samma!
KRAM/Susie

Ingrid sa...

Musik är verkligen fantastisk, det finns något för alla och ingen är nog helt likgiltig inför den.
Ha en fin helg!

Tony sa...

Frank Zappa i mitten av 70-talet var bra, inte lika utflippat som innan och efter. Jag gillar Zappa och Bowie.

Hanneles bokparadis sa...

Susie, jag gillar många sorters musik, lyssnar gärna klassiskt.

Ingrid, jag lyssnar olika, vi har fyra barn, har lärt mig mycket av dem.

Tony, sett alla konserter Frank Zappa hade i Göteborg, fantastisk dokumentär i svtPlay.

Karoleen sa...

David Bowie hade varit väldigt häftigt att se live, jag hade även viljat se Queen!

femfemman sa...

Det var ett strängt hem. Jag hade ju mitt eget lilla rum, transistorer och kassettbandspelare. Där lyssnade jag... och sjöng med.
Bowie lyssnar jag gärna på. Så även Queen. Och Hoolabandola....

BP sa...

Den här gången är si så gott som "helsynkat". David Bowie och Frank Zappa -yessss också Beatles på det:-) Vi såg Bruce Springsteen live på Stockholms Stadion två gånger under 1980-talet.

Hanneles bokparadis sa...

Karoleen, som göteborgare har vi kunnat se många artister.

Anna-Lena, jag hade också eget rum, gjorde litet "musikrum" i garderoben, kasettbandspelare och annat

BP, Bruce Springsteen såg jag "bara" en gång

Bokdamen sa...

David Bowie gillade jag. Beatles har jag många minnen till/av

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, tänk så mycket minnen musik kan väcka!

Paula Merio sa...

Fick en flashback av the Monkees tidigare då en annan nämnt dem. Deras tv-serie var veckans höjdpunkt, musiken, ja den glömde man snabbt.

Hanneles bokparadis sa...

Paula, jag glömde inte musiken 🎼

Susjos sa...

Så kul att läsa andras svar! David Bowie var min kompis favorit, visst var han bra, men jag lyssnade mer på ABBA ;-)
Ha en fin vecka!

Hanneles bokparadis sa...

Susjos, Abba är bra min lyssnade inte så mycket på den tiden :)
Ha det bra!