Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

21 augusti 2017

mörker

Berätta alltså om tre böcker som innehåller mörker, i bokstavlig eller symbolisk form, föreslår Lyran. Sällan jag läser mörka böcker.

Stranden om natten av Elena Ferrante är en annorlunda barnbok. Femåriga Mati glömmer sin docka på stranden, den elaka jättelånga strandvakten sjunger och krattar skräp, det blir mörkt. Man tänker på Ferrantes väninnor, när Lila slänger Elenas docka i en mörk källare. Ingen bok för alltför känsliga barn.

Femtio nyanser av mörker av E L James har jag inte läst än.
Polsk Torcik Wedlowski är som mörk kexchoklad, gott till kaffet.

14 kommentarer:

Lena sa...

Trevlig trio. Det där som är som mörk kexchoklad låter gott.

Mrs Calloway sa...

alldeles snart ska jag börja läsa Ferrante. tänker däremot inte läsa E L James och mörk choklad, nja...

Hanneles bokparadis sa...

Lena, fått det en gång av min polska vän ❤️

Mrs Calloway, tur att du får välja själv...

Ugglanoboken sa...

Stranden om natten skulle jag vilja läsa!

Mia Eggimann sa...

Stranden om natten har så fint omslag.

Hanneles bokparadis sa...

Helena, hittade den på biblioteket.

Marie, väldigt fint illustrerad av Mara Cerri.

Boklysten sa...

Femtio nyanser är de enda jag äst av böckern i din trio.

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, den finns i min bokhylla, loppisfynd, ännu oläst.

Robert W sa...

Jag tycker om mörk choklad. Gärna med mintsmak.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, mumsig kombination!

Nilmas Bokhylla sa...

Intressant tolkning av temat :)
Elena Ferrantes bok lät lite.. annorlunda.

Hanneles bokparadis sa...

Nilma, en spännande barnbok :)

Åsa sa...

Inget jag läst. Barnboken verkar klart annorlunda.

Bokdamen sa...

Känner till Ferrantes men inte läst. Choklad går alltid hem ;)