Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

18 februari 2018

den första strandpromenaden av Colgan

"Neeej!" ropadePolly, släppte lådan och sprang i full fart efter dem. Hon stod inte ut med att förlora dem.
  Böckerna dansade runt i den grå luften som för att retas med henne, raka vägen mot hamnmuren. Polly kastade sig desperat fram och lyckades få tag på Våra vänner från fjol, men Alice i Spegellandet snurrade raka vägen över kanten och ner i den grå tomheten nedanför. (sid 47)
Det lilla bageriet på strandpromenaden av Jenny Colgan är den första delen av alla promenader, inte värst gammal bok, den har bara blivit kvar i bokhyllan. Polly hade eget företag, bostad och pojkvän men en konkurs förändrade allt. Inte lätt att få jobb, inte bostad heller, så hon flyttar till ett rum ovanpå ett nedlagt bageri i en fiskeby, nära St Ives där allt mycket dyrare. Polly tar med sig alla sina favoritböcker, resten maganiserar hon, inga pengar har hon. Polly har alltid tyckt om att baka, men slutade när pojkvännen slutade äta bröd. Där på ön med tidvatten har livet sina med- och motgångar.

  "Njut av dem där de är", sa Huckle godsint och slog ut med armarna. "Lev i nuet. Fotografera det inte och försök inte hålla fast eller konservera det. Låt oss bara njuta av eldflugorna." (sid 246)

Polly får sällskap av en lunnefågel som blir tam och kallas Neil, tröst i ensamhet. Hon lär känna fiskare och en biodlare från USA och många andra. Dessa 404 sidorna räckte under veckan i Idre Fjäll, för det hände annat hela tiden, social fick en också vara. I slutet av boken finns några recept, jag blev verkligen sugen på att baka, flera recept: HÄR.
Den lilla ön Polbearne i Cornwall finns: HÄR.
Flera smakbitar: HÄR.

22 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

tror att jag har den i hyllan. ska läsas så småningom. tack för smakebiten!

Robert W sa...

Blir hon av med sina böcker? Vilken skräckhistoria!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, denna har också väntat i bokhyllan.

Robert W, nu får jag inte avslöja mer...

Benita sa...

Har läst den boken. Tack för smakbiten!

znogge sa...

Helt ok böcker och jag har läst alla.

Monika sa...

Jag tycker den boken är så söt. Speciellt Neil :)

Hanneles bokparadis sa...

Benita, många har läst Colgan.

Znogge, så snabb är inte jag.

Monika, eller hur, väldigt mysig bok :)

Villa Frejas bokblogg sa...

Den har jag läst, helt ok.

Hanneles bokparadis sa...

Freja, lite mer än bara ok.

Lottens bokblogg sa...

Tack för smakbiten, den här boken blev jag besviken på.

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, jag njöt av min läsning ❤️

astridterese sa...

Jeg har The bookshop on the corner av Jenny Colgan på leselisten min. Jeg ser den er oversatt til svensk, men den er ikke oversatt til norsk. (Ikke at det betyr noe). Denne boken (som du leser) hørtes også nydelig ut :-) Ha en riktig fin søndag!

Hanneles bokparadis sa...

AstridTerese, olika länder översätter väldigt olika, har jag sett, ha en fin söndag!

Boklysten sa...

Den har jag läst, en trevlig bok. Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten. bara läsa och njuta och vara någon annanstans!

Åsa sa...

Tack för smakbiten! Inte läst någon av dessa böcker, men funderat på att göra det, någon gång, kanske. ;)

Helena sa...

Har läst den, men den var inte riktigt för mig. Men gillade receptsamlingen i slutet, inte för att jag faktiskt bakade något...

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, trivsam underhållning för en anglofil.

Helena, du kan fortfarande baka...

Sara Pepparkaka sa...

Den här har jag också läst.

Bokdamen sa...

Inte läst denna, tack för smakbiten!

Ama de casa sa...

Så du sitter kvar där ute i snön - kanske dags att gå in nu... ;-)

Ha en fin söndagskväll!

Hanneles bokparadis sa...

Sara, helt i min smak.

Bokdamen, var så god!

Ama, jag får passa på, ser så sällan snö :)