Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

22 juni 2018

midsommar à la Tove Jansson

"Midsommaren blev ännu viktigare än den brukade vara. Farmorn gnodde spiseln svart med Ferro och målade spisluckorna med silverfärg. Alla fönstren blev tvättade och till och med gardinerna. Naturligtvis var det ingen som trodde att Eriksson skulle lägga märke till vad de hade gjort, han såg aldrig omkring sid medan han var inomhus. Men de städade bara för att han skulle komma. Dagen före hämtades björk och rönn och liljekonvalj" (sid 85)
Midsommar av Tove Jansson finns i samlingen Sommarboken. Novellen berättar om den snällen enstöringen Eriksson som steker sin fisk på den heta båtmotorn och sov i en sovsäck av sälskinn som hans farfar hade gjort. Han pratade inte så mycket med kom med små presenter, en liten lax, en vildros med rötter och jord i en pappask.
5. Läs en novell som utspelar sig under en högtid.
jag deltar i Ugglans novellutmaning Novell III.

11 kommentarer:

Mösstanten sa...

Sommarboende måste jag läsa någon gång. Haröver huvud taget så mycket av Tove Jansson jag inte har läst. Bara om mumintrollen.

Mösstanten sa...

Sommarboken!

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, först i tonåren började jag läsa Tove Jansson, tänkvärt, man blir glad.

znogge sa...

Dags att bekanta sig lite mer med Tove Jansson för jag har bara läst om Mumintrollen. Däremot såg jag utställningen om henne på Millesgården.

Trevlig midsommar!

KajsaLisa sa...

Det verkar vara en människa som lever ett stilla liv.

Klimakteriehäxan sa...

Borde läsa om den. Ska nog göra det!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, det måtte ha varit intressant, tack det samma!

KajsaLisa, med nutida mått kanske stillsamt liv, men han åstadkom en hel del.

Klimakteriehäxan, Tove skriver fint även till vuxna.

Jokke sa...

Den (och Pappan och havet) är en bra samling, och den läste jag på svenska :)
Andra böcker har jag läst på finska.

Hanneles bokparadis sa...

Jokke, originalet är ju på svenska :)

Ugglanoboken sa...

Jag är mycket förtjust i Tove Jansson!

Hanneles bokparadis sa...

Helena, man kan läsa henne året om! ❤️