Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

18 december 2018

böcker jag önskar mig i julklapp - topplista

Den inofficiella Harry Potter-kokboken : från kittelkakor till Knickerbocker Glory - över 150 magiska recept för både trollkarlar och mugglare av Dinah Bucholz (översättare Per Hasselqvist Modernista).
Tant Safiyya och klostret av Baha Tahir.
Inte en punkt : snitt i Sonnevis dikt Arne Melberg.
Winter av Ali Smith.
Böckernas tid: svenska förlägareföreningen och svensk bokmarknad sedan 1943 av Johan Svedjedal, 800 sidor och 1,7 kg.

Vecka 51: böcker jag önskar mig i julklapp, är Johanna nyfiken på.

23 kommentarer:

Mia Eggimann sa...

Harry Potter skulle jag kunna tänka mig med.

Monika sa...

Knickerbocker Glory :) Det har jag inte ätit sedan jag var 13. Om jag minns rätt så var det gott :)

Mösstanten sa...

Tant Safiyya och klostret låter ju jättespännande!

Znooge sa...

Harry Potter kokboken skulle jag kunna tänka mig!

Vargnatt sa...

Harry Potter kokboken kanske skulle kunna få mig att intressera mig för matlagning :)

Hanneles bokparadis sa...

Marie, trevliga brittiska recept och hänvisningt till böckerna.

Monika, Knickerbocker Glory är nog gott fortfarande :)

Mösstanten, jag ska snart läsa Tahirs bok.

Znogge, perfekt för oss anglofiler!

Vargnatt, många klassiska engelska rätter!

Ama de casa sa...

Jag önskar mig inga böcker i julklapp. Mest för att jag inte får några julklappar - inte lönt att önska, liksom :-D

Hanneles bokparadis sa...

Ama, så har inte jag det :)

violen sa...

Tahirs bok ser intressant ut, måste kollas upp.

Hanneles bokparadis sa...

Violen, en liten oansenlig bokpärla.

Boklysten sa...

Kokboken låter kul!

Mrs Calloway sa...

Smith, Winter har jag redan fått. av mig. Tahirs bok låter intressant låter intressant

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, litterär matlagning är kul!

Mrs Calloway, säkrast att själv hjälpa tomten

Villa Frejas bokblogg sa...

Jag känner inte till någon av böckerna.

Hanneles bokparadis sa...

Freja, kanske inte så vanliga

Sara Pepparkaka sa...

Harry Potter-kokbok, det vore nåt!

Hanneles bokparadis sa...

Sara, ännu bättre om man läst böckerna!

Lena sa...

Wow, vilken intressant lista.

Hanneles bokparadis sa...

Lena, en del böcker kanske inte är allas önskemål.

Cinnamon sa...

Det skulle vara roligt att prova på några recept ur Harry Potter kokboken.

Klimakteriehäxan sa...

Haha, det där är böcker för dig men inte för mig, tror jag!

Paula sa...

Inga julklappar i pörtet, portförbjudna sedan hundra år. Men, jag skulle nog ha svårt att välja bland dina önskemål, känner inte till någon av dem. Nä jag tror jag burrar in huvudet bland mina pälsklingar och njuter av tystnaden och vintern...

Hanneles bokparadis sa...

Cinnamon, det kommer jag absolut att göra.

Klimakteriehäxan, jag trodde inte heller att jag kunde locka dig :)

Paula, det låter som mitt 1970-tal, ganska tråkigt...