Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

26 juni 2019

De närvarande av Dorothee Elmiger

"Detta är universitet. Detta är ölbryggeriet. Detta är spindelfabriken. Detta är studentskan Elfi Baums lägenhet, säger Elfi Baum liksom till sig själv. Detta är boxarens handskar. Detta är alltså en boxare. Detta är en vår, ännu en gång. Detta är sängen som Hannes sover i." (sid 21)
De närvarande av Dorothee Elmiger som föddes i Schweiz och har studerat filosofi och statsvetenskap i Zürich och litteraturvetenskap vid Deutsches Literaturinstitut i Leipzig. För närvarande fortsätter hon studier i statsvetenskap i Berlin. Hennes romandebut Inbjudan till de våghalsiga utsågs till bästa tyskspråkiga prosadebut 2010.
Denna annorlunda novell hittade jag i Ord &  Bild 3 (2012) Noveller. Novellen är ett upprepande flöde av korta meningar utan direkt sammanhang. Vilka de närvarande är vet jag inte, obekanta namn, obekanta platser.


Novell IV hos Ugglan:
40. Läs en novell som utspelar sig på våren.

2 kommentarer:

Mösstanten sa...

Tack för tipset om den här författaren. Jag har läst alldeles för få kvinnliga tyska författare.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, jag är också nyfiken på hennes roman.