Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

05 juni 2019

Tea with an Artist av Jean Rhys

"The room was big, all its walls encumbered on the floor with unframed canvases, all turned with their backs to the wall. It was very much cleaner than I had expected: quite clean and even dustless. On a table was spread a white cloth and there were blue cups and saucers and a plate of gingerbread cut into slices and thickly buttered." (sid 168)
Tigers Are Better-Looking (1968) är en novellsamling av Jean Rhys, jag har läst Tea with an Artist som berättar om den nederländska konstnären Verhausen, folk betraktar honom som lite udda. Han vill inte ha utställning eller sälja sina tavlor. Utställning är meningslöst om man inte vill sälja. Hans fru tog fem av hans bästa tavlor, fraktade dem genom fönstret till en säljare. Verhausen grät som ett barn när han fick reda på det. Kvinnan han lever med nu har han hittat på någon bordell i Antwerpen. Mademoiselle Marhe Beesen. Hon kan varken franska eller engelska. Madame är nyfiken och vill titta på hans tavlor. Mr Verhausen bor vid en liten mörk skuggig gata. Teet är redan klart när hon kommer.


Novell IV hos Ugglan:
24. Läs en novell där ett bakverk finns med.
Sargassohavet av Jean Rhys utspelar sig i det tidiga 1800-talets Västindien där det regnar och regnar...

6 kommentarer:

Mösstanten sa...

Spännande! Sargassohavet har jag läst. En bra bok.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, trevliga noveller. Sargassohavet är bra men inte helt självklart att inse kopplingen till Brontës bok.

znogge sa...

Att måla för sin egen skull helt enkelt!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, precis, inte sälja sina tavlor!

Ugglanoboken sa...

Intressant novellval! Jag har faktiskt aldrig läst nåt av författaren, inte ens Sargassohavet.

Hanneles bokparadis sa...

Helena, då har du något bra framför dig.