Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

09 januari 2021

Schweiz #123

Sonen var på kurs i Schweiz för något år sedan och hade med sig otroligt god choklad, jag ville spara omslaget, läst flera bra schweiziska författare, blir fint bokmärke. Tågluffade i Schweiz i min ungdom, besökte många städer, åkte ånglog, åt osfondue i en alprestaurang, sett Edelweiss blomma i hög höjd. Jag har kvar min gamla View-Master med fina tredimensionella bilder, nostalgi.

Kanske även Gerd, BP och Klimakteriehäxan har bokmärken.

16 kommentarer:

Christina Karlsson sa...

Bokmärken, bra idé att använda ett chokladpapper.

Ser att du skrivit om Attenborough och massutrotningen, i ett tidigare inlägg. Jag har också sett den och kan säga att den gjorde ett starkt intryck.

Önskar dig en fin helg!

Hannas krypin sa...

Så smart att använda chokladpapper som bokmärke. Kul att läsa om dina minnen i Schweiz. Edelweiss vill jag med se. Tänker alltid på sound of music när jag hör det namnet.

femfemman sa...

Här bagaget genom Schweiz en enda dag under 90-talet. Kom från Österrike, var på väg mot Italien. Ett vackert land, men så tillstängt och så dyrt, jämfört med Österrike och Italien.
Men Lindtchokladen är god.

Hanneles bokparadis sa...

Christina, vissa chokladpapper väcker minnen, alla borde se Attenboroughs dokumentär. Önskar detsamma!

Hanna, jag hade ett par år Edelweiss i vår bergiga trädgård.

Anna-Lena, jag har inte koll på prisskillnaderna, jag reser inte så mycket.

Znogge sa...

Schweiz är ett mycket fint land tycker jag. Jag minns speciellt hur rent och fräscht allt var jämfört med Italien. Skulle gärna besöka landet igrn.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, tänkte inte på det när vi var i Rom, kan stämma. Tänkte tågluffa till Schweiz med mina tantkompisar med det blev förhinder.

Ama de casa sa...

Schweiz är ett svårstavat men väldigt vackert land :-)

Hanneles bokparadis sa...

Ama, den gången var det september, men man kunde åka lift upp till alperna och se Edelweiss blomma :)

Geddfish ♥ sa...

Jag har varit på genomresa med hotell i Schweiz ett par gånger. Vackert.
Älskar Lindtchokladen och visst kan chokladpapper bli bokmärken!
Jag fyndade ett märke i julas. Eller fotolånade.

Hanneles bokparadis sa...

Geddfish ♥ tror att vi stannade nästan en vecka i Schweiz och besökte många städer, skulle gärna göra om det. Vissa saker väcker minnen, chokladen hade sonen köpt i Schweiz, går bra att fotolåna.

Lena i Wales sa...

Vad härligt att du har den gamla apparaten kvar, nostalgi.
Kan inte komma på någon schweizisk författare jag läst, men det borde jag har gjort.
Älskar god choklad och det kan de göra i Schweiz, mums.
Trevlig helg!

Hanneles bokparadis sa...

Lena i Wales, barnbarnen älskar titta på gamla View-Master-bilder, häftigt tycker de!

Klimakteriehäxan sa...

Nej, inget bokmärke denna lördag. Men väl några tankar om Schweiz!
http://klimakteriehaxan.blogspot.com/2020/12/det-lilla-alplandet-beromt-for-sina.html

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, skulle vilja åka till Schweiz flera gånger, olika årstider.

BP sa...

Här börjar jag också dregla kan jag säga! Inte nödvändigtvis över bokmärkena som du sparat utan över minnena från alplandet. Zermatt = raclette ost och utförsåkning såklart. St. Moritz - suverän utförsåkning och ostfondu ... guuu så nostalgisk jag blev helt plötsligt. Tyvärr har jag aldrig sett en Edelweiss blomma irl, men jag ärvde en som smycke...

Hanneles bokparadis sa...

BP, jag har aldrig åkt utför, inte nånstans... låter som ett fint smycke.