Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

13 februari 2022

Himmel utan slut av Marlen Haushofer

"I vardagsrummet hämtar hon sin sagobok i hyllan och slår upp den. Hon går inte i skolan än, men hon kan läsa. Det har gått alldeles av sig självt. Kanske har hon alltid kunnat det. Där är sagan om enbusken, men den vill hon inte läsa idag, den har något med mamma och Nandi att göra, och det tycker hon är kusligt. En annan saga. Med fingret följer hon raderna" (sid 38)
Himmel utan slut (Himmel, der nirgendwo endet 1966) av Marlen Haushofer  berättar om flickan Mete som är bara två år i början av berättelsen, speciellt intelligent barn, och hennes lillebror Nandi. Hon vill göra allting rätt men lyckas ofta irritera sin mor. Pappan är snäll och tålmodig, allting berättas ur barnets perspektiv. Det är besvärligt att umgås med mamma. Var försiktig, varnar hennes inre röst, bli inte övermodig. Men det är svårt att vara försiktig.

Den österrikiska författaren Marlen Haushofer (1920 - 1970) föddes som Marie Helene Frauendorfer i Frauenstein bei Steyr i Oberösterreich. Fadern var jägmästare. Hon växte upp i en idyllisk omgivning; naturen blev för henne en trygg plats, en tillflyktsort som hon senare även gestaltade litterärt. Hon gick i klosterskola i Linz och avslutade sin skolgång 1939.  bernur har läst: HÄR.
            Flera smakbitar: HÄR.

14 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

vill nog läsa den här boken. tack för smakebiten. var otroligt förtjust i Väggen

Cinnamon sa...

Tack för smakbiten! Hade inte hört talas om boken eller författaren.

Christina Karlsson sa...

Tror inte att jag läst något av henne, men nu blir jag nyfiken.
Må gott!
Christina

Monika sa...

Jag har bara läst hennes Väggen. Får se om det blir fler.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, Marlen Haushofer är riktigt bra författare.

Cinnamon, Haushofers äldre böcker är inte lätt att få tag på.

Christina, Haushofer är intressant författare.

Monika, jag vill läsa mer av Haushofer.

FrökenChristina sa...

Det var en intressant premiss. Kanske ska man kolla i biblioteket. Tack för smakebit.

Ama de casa sa...

Tack för smakbiten och ha en skön söndag!

Lottens Bokblogg sa...

Känner igen författarnamnet men tror inte jag läst något av henne. Tack för smakbiten.

Paula Merio sa...

Väggen gjorde stort djupt intryck på mig, har tänkt läsa Vi dödar Stella som nästa bok. Tack för smakbit

Hanneles bokparadis sa...

Fröken Christina, dessa äldre böcker är lite svåra att få tag på.

Ama, önskar detsamma.

Lotten, jag har tycket om det jag läst av Haushofer.

Paula, tyckte om Vi dödar Stella.

Bokdamen sa...

Väggen står på läslistan. Få se när den blir läst. Tack för smakbiten!

Rämmengården sa...

Ser spännande ut.Tack för smakbiten.

Robert W sa...

Författaren känner jag till (har läst Väggen), men den här kände jag inte till. Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, Haushofer har skrivit bra böcker.

Nina, kanske inte spännande, livet ur att barns perspektiv.

Robert W, Haushofer har skrivit fler böcker.