Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

03 december 2012

Ord från 1868

Svensk handordbok med tillägg af ordens etymologi jemte ett bihang, innehållande de i svensk skrift allmännast brukliga främmande ord av Dalin, A. F. hittade jag på loppis, tänkte att kul att ha när jag läser mina kvinnliga författare från 1800-talet. Stavningen skiljer sig. Jag har alltid tyckt att det är spännande med ordens valens, att kunna se hur betydelsen ändras. Speciellt i verb och adjektiv kan man ibland se, hur betydelsen glider på mindre än tjugo år. Jag bläddrar och lär mig att Piccanell är en sorts finare tuggtobak. Hel är dödsgudinna, och en del blommor och växter har kul namn. i BIHANG finns förteckning på de i svenskt språkbruk allmännast förekommande utländska ord: Simplicitet är enkelhet och Sibylla är spåkvinna, inte korv...

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag hittar ingen mejl till dig någonstans och passar därför på att fråga här om du tar emot recensionsexemplar och recenserar här på din blogg?!

Hannele på Hisingen sa...

ja, det gör jag.

Hanneles bokparadis sa...

Helena Milton, min adress finns nog
i min profil här vid sidan Om mig.

Mrs Calloway sa...

jag kommer ihåg Piccanell - tror jag.
Morfar hade en tuggtobak i långa remmar som han drog av en bit på då och då. kan det ha varit Piccanell, Hannele?

Mrs Calloway sa...

när jag googlar på Piccanell så ser jag att det finns ju fortfarande

Znogge sa...

För mig är Sibylla fortfarande en spåkvinna! Men visst är språket i förändring. Hela tiden. Typ ;-)

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, wow, inte dåligt. Jag jobbade med gamlingar på 1970-talet, några gubbar hade tuggtobak, men minns inte märket...

Znogge, man tröttnar aldrig på språket!