Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

12 september 2014

inga hundöron, bokbloggsjerka

Annika frågar i veckans Bokbloggsjerka 12 – 15 september: Hur ser din recensions-process ut? Skriver du anteckningar (eller viker hundöron) under tiden du läser? Recenserar du en bok direkt efter du har läst ut den? Kort sagt: dela med dig av dina bästa recenseringstips!
Oavsett vad jag tänker göra med boken jag läser, gör jag små blyertsanteckningar i slutet, som i bilden. Är det en lånebok, blir det oftast post it-lapp, ibland skriver jag i min lilla anteckningsbok. Jag läser alltid boken till slut innan jag skriver, för bra böcker har alltid bra överraskande slut. Sällan jag väntar med skrivandet av recension, men ibland kan jag fundera och smälta mina intryck. Jag plockar inte fram någon ny bok heller innan jag låtit boken vila och sätta sig.
Post it är bättre, hundöron är en styggelse, speciellt i låneböcker. Nu använder jag också smala genomskinliga stick'n som jag lämnar kvar i mina (fakta)böcker så jag snabbt hittar det som intresserar mig.

33 kommentarer:

Mia Eggimann sa...

Nej absolut INGA hundöron, det tycker vi inte om. Tack för tipsen.
Mia

Anonym sa...

Håller med om att hundöron går bort. Precis som du minns jag sidor men jag antecknar inget... fast jag tänker att jag borde det ibland :)

Hanneles bokparadis sa...

Marie, jag är rädd om mina och andras böcker ♥

SkrisOchLeva, jag inser mina begränsingar och gör små anteckningar, jag tycker att mina egna anteckningar är intressanta även vid ev omläsning.

Boklysten sa...

Jag är också nästintill allergisk mot hundöron. Eftersom jag oftast skriver recensionen så snart som möjligt så litar jag till stor del på mitt minne och gör inga anteckningar.

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, jag läser mina egna anteckningar långt efteråt ibland :)

Sanna sa...

Hundöron = aja baja, jag håller med här!

Men de små post-it-lapparna är ju geniala, det borde jag skaffa. Blir ju väldigt prydligt och fint!

Hannele sa...

Sanna, man kan klippa ner de stora post-it-lapparna!

Linda sa...

Inga hundöron här heller! Jag måste skaffa mig hjärtformade post-it, kanske motivationen att skriva ner mina intryck ökar:).

Hannele på Hisingen sa...

Linda, de hjärt-formade underlättar skrivande ♥

Unknown sa...

Jag kan göra hundöron men enbart i mina egna och då enbart i pocketböckerna. Annars försöker jag minnas delar av boken som kan hjälpa mig att skriva ett omdöme, ibland blir det en post-it lapp, väldigt sällan antecknar jag något. Dock funderar jag länge och väl på de flesta böckerna.

Hanneles bokparadis sa...

Helen Bruhno, jag är rädd om mina pocketböcker också, inga hundöron där heller :)

Madde sa...

Inga hundöron men post it lappar är ju en toppen ide!!

Hannele sa...

Madde, eller hur!

Ewa K sa...

Post it <3. Världens bästa uppfinning.

Freja sa...

Jag läser i princip bara böcker jag äger och använder gärna hundöron. Får fundera på hur själva processen ser ut som helhet innan jag svarar på det här....

Hanneles bokparadis sa...

Ewa K, post it är toppen!

Freja, mina egna böcker är jag väldigt rädd om, vågar knappt läsa dem :)

Lotten sa...

Hundöron nej tack! Har inte provat postit men det kanske är något att prova.

Bokhuset sa...

Att läsa slutet innan recension är ett måste för mig. Ofta vet man ju inte ens om boken är bra förrän man vet slutet.

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, post it ramlar inte i blåsten :)

Bokhuset, så känner jag det också.

Zelly sa...

Oh inga hundöron för mig heller. Men jag tror bestämt att det är dags att skaffa fina post-it lappar

Anna/notonmusic sa...

När jag var 25 hade jag en skrivbok där jag skrev ner viktiga meningar ur böcker, det blev en väldigt blandad anteckningsbok med tiden, full med citat. Den blev nästan som en litterär bibel för mig kommer jag ihåg. Har kvar den nånstans.

Hannele sa...

Zelly, man blir glad av fina post it :)

Anna, jag har också haft såna anteckningsböcker, jag har nog kvar dem.

Åsa sa...

Stick'n i faktaböcker var klokt, skulle minimera bläddrandet väsentligt. Tack för tipsen.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, precis så, underlättar mycket.

C.R.M. Nilsson sa...

Post it-lappar använder jag mest i mina receptböcker, men borde kanske börja sätta dem i mina skönlitterära också även om jag oftast kommer ihåg var mina favoritställen är även år efteråt.

Boktjuven Ingerun sa...

Jag gör bara hundöron i mina egna böcker. :)

Hanneles bokparadis sa...

C.R.M. Nilsson, väldans vilket minne du har!

Ingerun, absolut inga hundöron i mina egna böcker.

Anonym sa...

Intressant inlägg. Hundöron har jag aldrig uppskattat. Varken som privatperson eller bibliotekarie.

Hannele sa...

Bosse, jag äger en del gamla böcker, dem får man läsa försiktigt.

Lena sa...

hundöron förekommer inte hos mig. Försöker komma ihåg att skriva stödord, men glömmer ofta av det. post it lappar kan ju vara en bra ide. Det kan man ju pröva.

Hannele sa...

Lena, post it lappar försvinner inte så lätt...

Sara Pepparkaka sa...

Det var ju en fin samling postit!

Hanneles bokparadis sa...

Sara, finns fint utbud, går åt :)