Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

19 september 2017

höstkänsla - topplista v38

Temat den här veckan är topp fem höstkänsla, föreslår Johanna, ganska fritt ämne; böcker i höstfärger, som utspelar sig på hösten, eller kanske en författare ni gärna läser när höstmörkret faller?

Aldrig mer september  av Elizabeth Bowen har jag precis påbörjat, utspelar sig på Irland under första världskriget, Höstlig kvartett av Barbara Pym på kontor.

Om hösten av Karl Ove Knausgård vill jag läsa, har bara läst hans bok om våren. Nyfiken på Autumn av Ali Smith, såg den på biblioteket.

September av Rosamunde Pilcher, det ska ordnas 21-års-party i Skottland, alla ska bjudas in, många har inte träffats på länge, två familjens lång osämja, många kommer långväga.

27 kommentarer:

Evelina Nilsson sa...

Jag är nyfiken på Ali Smiths bok.

Jokke sa...

Jag minnas nu strax bara två: Tove Janssons Sent i November, och Bo Carpelans Blad ur höstens arkiv.

Hanneles bokparadis sa...

Evelina, den finns på biblioteket :)

Jokke, Tove borde jag har tänkt, tack för tips om Bo Carpelan, vill läsa mer av honom.

Boklysten sa...

Känner inte till någon av de här böckerna. Tack för tips!

violen sa...

Fina höstböcker, den av Bowen så intressant ut.

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, både gammalt och nytt.

Violen, Bowen är intressant författare.

Mrs Calloway sa...

har så klart också med Barbara Pym. Bowen minns jag att jag gillade även om det är länge sedan jag läste henne. Sent i november hoppade jag över för att jag tänkte att det var vinter då...

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, fina författare... november är fortfarande höst :)

Ylva sa...

Duktigt att hitta fem höstböcker! Jag skulle nog få gå på färgsättning.

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, jag har ganska fint litet eget bibliotek...

Jokke sa...

Bo Carpelans Blad ur höstens arkiv är hans sista roman, men inte den bästa. Blad ur höstens arkiv berättar om ålderdom (när man är gammal)

Madde sa...

Kände inte igen någon av dina böcker!

Lena sa...

Det var väl bra val. Har endast läst September.

Mia Eggimann sa...

Fina höstböcker jag har någon bok av Rosamunde Pilcher annars var det nya författare.

Hanneles bokparadis sa...

Jokke, jag är vä gammal... ;)

Madde, en blandning av både gammalt och nytt.

Lena, jag tycker alla dessa böcker är bra.

Marie, jag tror du har hört talas om Knausgård.

Veiken sa...

Jag gillar Rosamunde Pilcher så September av henne är säkert läsvärd!

Monika sa...

Jag är ju lite nyfiken på Rosamund Pilcher :)

Bokdamen sa...

September av Pilcher tror jag att jag har läst. Trevlig lista.

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, visst är Pilcher bra.

Monika, Pilcher skriver brittiskt trevligt :)

Bokdammet, ganska tjock bok, några år på nacken.

Vargnatt sa...

Ali Smiths bok var verkligen fin :)

Hanneles bokparadis sa...

VRgnatt, verkligen, just köpt en annan bok avhonom.

Sara Pepparkaka sa...

Ali Smiths bok skulle jag eventuellt kunna gilla.

Hanneles bokparadis sa...

Sara, här var det mer mys än rys :)

KajsaLisa sa...

Hittade ingen höstbok i min bokhylla, förutom en svampbok.

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, gamla svampböcker kan vara farliga...

Johannas deckarhörna sa...

Perfekt höstlista, även om jag inte är närmare bekant med böckerna! :)

Hanneles bokparadis sa...

Johanna, därför är det bra att jag tipsar :)